Eneste av sitt slag
Da Olav Hæreid fra Årdalstangen og sønnene Torstein og Jørgen skulle ha ny brøytebil ville de ha det optimale på alle fronter. Resultatet er en Scania det ikke finnes maken til.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
De brøyter hele fylkesvei 53 fra Årdal og til Tyinkrysset. En veistrekning hvor det både er bratt, smalt og kronglete. Og ikke minst – på fjellet føyker snøen fort inn i veien. Det er nesten en evighetsjobb.
Derfor hadde de en del krav og ønsker da skulle kjøpe ny bil. For det første skulle det være løfteboggi, firehjulstrekk, retarder og størst mulig motor. Samtidig som den burde være så høy som mulig.
Ringte alle
Torstein Hæreid ringte alle leverandørene. Til slutt satt han bare igjen med Scania. Fra vanlig samlebånd kunne de levere en 490 hester med 4x4 og løfteboggi. Men etter mange år med Volvo fristet det med en V8. Og helst ville de ha svensk bil.
Etter en del sjekking, viste det seg at det var mulig å få V8 - den største med 730 hestekrefter.
Riktignok var kombinasjonen med 730 hestekrefter og 4x4 bare tilgjengelig med Euro 5-motor. Men hvis noen forutsetninger var oppfylt, var det mulig å søke dispensasjon for å registrere en ny bil med Euro 5.
Lang prosess
Nesten ett år tok det fra de bestilte bilen til den kom til Årdalstangen. Den ble akkurat så bra som Torstein Hæreid hadde håpet.
På grunn av firehjulstrekken og den store motoren, har akselavstanden blitt 410 cm. Det er rett og slett for at det skulle bli nok plass til forsterket fordelingskasse tilpasset motormomentet, oljekjøler til fordelingskassa og drivverk.
Komplett brøytebil
Under bilen henger det også et Mählers høvelskjær. Det har felles styring med frontplogen hvor også Mählers har levert brøyteplate. Plogen som brukes mest er også ny og kommer fra GMI.
Aller helst ville Hæreid-herrene ha bil med helluft. Det kunne ikke Scania levere. Derfor ble det parabelfjærer foran.
Ble lang og tung
- Alle de ønskene og kravene vi hadde er innfridd. Baksiden av medaljen er at den har blitt både lang og tung, sier Torstein Hæreid. Påbygget på bilen er levert av Maur Bilpåbygg.
Fordi veien er smal og svingete var det ikke alltid like gøy å måtte rygge tilbake tidligere. Nå er ikke det noen utfordring lenger. Å høvle går også like fint – både i motbakke og utfor.
Olav Hæreid er underentreprenør for Opedal Drift på fylkesvei 53. De har to hjullastere og to brøytebiler som går på fjellet, mens en tredje går nede i bygda. Den nye bilen er det fire mann som deler på å kjøre.
Ingen er i tvil som hvilken som er «gromvogna».
STILLING LEDIG:
-
STS AB Norge søker servicetekniker
Er DU vår nye kollega?
-
SØBSTAD AS søker anleggsmaskinfører, betongarbeidere
Vi styrker teamet vårt og søker flere medarbeidere!
-
Bulder Verksted AS, Solbergmoen søker mekaniker tunge kjøretøy
Er DU vår nye mekaniker?
-
Walan Maskin AS søker maskinfører
Vi søker 2 dyktige maskinførere!
-
BHL Entreprenør AS søker anleggsmaskinfører
Vi søker maskinfører/dumperfører til Volvo A40 & Volvo A45 dumper
-
Gjøvik Graveservice søker lastebilsjåfør
Er DU vår nye sjåfør?
-
Anleggsgruppen AS søker mekaniker
Er DU vår nye kollega?
-
MAN Truck & Bus Norge AS søker mekaniker
Vi søker mekaniker til vårt verksted på Rudshøgda
-
LIEBHERR-NORGE AS søker anleggsmekaniker
Vi søker anleggsmekaniker Romerike/Eidsvoll
-
Oilquick Norge AS søker mekaniker/reisende mekaniker - Anleggsmaskiner
Er du vår nye servicemekaniker?