Nye Veier senker standarden
Regjeringens nye veiselskap kommer til å legge tynnere asfalt, lage smalere veier, spare penger på drenering og frostsikring droppe belysning.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Nye Veier AS er et prestisjeprosjekt for Norge. Det nye selskapet har fått ansvar for å bygge ut nye veistrekninger på E6, E18 og E39 raskt effektivt og billig. Administrerende direktør i Nye Veier, Ingrid Hovland, mener at Statens vegvesen har bygget veier med for høy standard tidligere – dermed har det tatt for lang tid og blitt for dyrt.
Vil kutte
Nye Veier vil derfor gjøre ting raskere og billigere, garanterer Hovland overfor Aftenposten.
– Ja, jeg gjør det. Vi ser store muligheter. For strekningen Kolomoen-Moelv ligger vi allerede 300 millioner under Veivesenets anslag, sier Hovland til avisen.
Den strekningen skal stå ferdig i 2021 etter Nye Veiers planer, noe som er to år tidligere enn planlagt.
Men man kutter en del på veien. De åtte veistrekningene Nye Veier har fått ansvar for er anslått til å koste 148 milliarder kroner. Hovland håper å kunne spare 22 milliarder ved å kutte på standarden.
Dette skal gjøres for å spare:
- Droppe veibelysning over lange strekninger.
- La terrenget ta seg av dreneringen i stedet for å bygge lukket drenering langs utvalgte strekninger.
- Redusere veibredde.
- Redusere krav til sikt.
- Redusere tykkelsen på asfaltlagene.
- Lage enklere frostsikring på utvalgte strekninger.
– På en del områder bygger vi med for høy standard i Norge, mener vi. Det må inn et større kostnadsfokus, argumenterer Hovland.
- Kan bli dyrt å bygge billig
Hos Statens vegvesen er veidirektør Terje Moe Gustavsen skeptisk.
– Det kan bli dyrt å bygge billig dersom utgiftene til drift og vedlikehold blir store. Og hensynet til trafikksikkerhet er sentralt i all planlegging og bygging av veier. Samtidig er det viktig hele tiden å se muligheter for endringer, eventuelt forenklinger, og ta i bruk nye metoder. I den sammenheng vil vi selvsagt bruke både egne og andres erfaringer, sier han til Aftenposten.
STILLING LEDIG:
-
Vi søker mekanikere til vårt verksted på Mastemyr
Har DU lyst til å bli en del av landets største serviceorganisasjon innenfor anleggsmaskiner?
-
Rosendal Maskin AS søker avdelingsleder
Er du vår nye avdelingsleder for vårt serviceapparat i Norge?
-
STS AB Norge søker servicetekniker
Er DU vår nye kollega?
-
SØBSTAD AS søker anleggsmaskinfører, betongarbeidere
Vi styrker teamet vårt og søker flere medarbeidere!
-
Bulder Verksted AS, Solbergmoen søker mekaniker tunge kjøretøy
Er DU vår nye mekaniker?
-
Walan Maskin AS søker maskinfører
Vi søker 2 dyktige maskinførere!
-
BHL Entreprenør AS søker anleggsmaskinfører
Vi søker maskinfører/dumperfører til Volvo A40 & Volvo A45 dumper
-
Gjøvik Graveservice søker lastebilsjåfør
Er DU vår nye sjåfør?
-
Anleggsgruppen AS søker mekaniker
Er DU vår nye kollega?
-
MAN Truck & Bus Norge AS søker mekaniker
Vi søker mekaniker til vårt verksted på Rudshøgda