Fra venstre: Johan Björnör, Vise President & Head of Sales Truck og Jürgen Haberland (SEO), Head of Off-Road MAN Engines, fikk utmerkelsen av Fabio Butturi, jurymedlem og redaktør av DIESEL og DIESEL International.

Årets dieselmotor

Motoren MAN D3876 er "Diesel of the Year 2016".

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

MANs D3876-motor til lastebiler, anleggsmaskiner og tekniske applikasjoner innenfor jordbruk, ble kronet med utmerkelsen "Diesel of the Year 2016" på bauma 2016. Juryen oppga det innovative konseptet som grunnlag for sin beslutning. Prisen er utdelt av det italienske bransjebladet Diesel de siste elleve årene.

Juryen, bestående av journalister fra motorfagpresse, ble overbevist av kombinasjonen av en nye sekssylindrede rekkemotor med MANs velprøvde D20/D26-teknologi.

- D3876 er en fullstendig nyutviklet motor som samtidig har samlet erfaring i millioner av kilometer, sier Fabio Butturi som er både jurymedlem og redaktør av Diesel og Diesel International.

Buede ventiler

Med det nye konseptet som utgangspunkt, har MAN-ingeniørene lansert en rekke tekniske nyvinninger i utviklingen av D3876. Top-down kjøling, buede ventiler, stålstempler, flamme-ringer og common rail (fellesrør) innsprøytning på opp til 2500 bar skal bidra til å gjøre D3876 til en svært pålitelig og kostnadseffektiv motor.

I 2014 presenterte MAN Truck & Bus den helt nyutviklede 15,2 liters rekke-dieselmotoren D3876 LF0x, på IAA. Dreiemoment er fra 2500 til 3000 Newtonmeter og maks-effekten er fra 382 og 412 kW (520 og 560 hk) for langdistansetransport og 471 kW (640 hk) for spesialtransport.

D3876 LF0x har siden lanseringen vært toppmodellen i Euro 6 motorportefølje hos MAN.

Steg V-godkjent

Dette ble etterfulgt av avdukingen av den videreutviklede D3876 innbygningsmotoren for landbruks- og anleggsmaskiner på Agritechnica 2015 og Bauma i 2016.

For fôrhøstere, preppemaskiner og mange andre anvendelser, har D3876 LE12x effektspekter fra 415, 450 og 485 kW (565, 612 og 660 hk) tilgjengelig.

Gjennom bruk av eksosresirkulering og SCR – tilfredsstiller motoren den amerikanske utslippsgrensen Tier 4 final/CARB og er i tillegg godkjent for EU Steg V som sannsynligvis blir gjeldende i 2019.

Powered by Labrador CMS