Slik foregår et dieseltyveri

Politiet i Kronobergs län i Sverige har gjort en omfattende utredning om et dieseltyveri langs E4.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.

Den mistenkte gjerningsmannen samarbeidet, ifølge etterforskningen, med en speider i en svenskregistrert personbil. Den mistenkte brukte en spesialbygde lastebil for raskt å kunne tømme tankene på parkerte lastebiler.

Etterforskningen som Trailer.se har fulgt med på har ført til at mannen stilles for retten i Växjö.

Polakker stjal fra polakk

Det hele begynte med at en patrulje ble tilkalt til Sjöboda rasteplass, der en polsk sjåfør i en polskregistrert lastebil var lettet for 400 liter diesel. Sjåføren fortalte at han hadde stoppet ved midnatt for å hvile. Tre timer senere konstaterte han at tanken var tom når han skulle kjøre videre.

Med hjelp av en annen politipatrulje og vitner kunne man raskt fokusere på en polskregistrert lastebil med kapell som hadde kjørt ut fra parkeringsplassen. En svenskregistrert personbil påkalte også politiets interesse, fordi den ble kjørt på en merkelig måte på den andre siden av E4-en.

Lastebil bygget for lovbrudd

Det viste seg, ifølge politiets etterforskningsmateriale, at den polske føreren i personbilen og den polske føreren i kapellbilen hadde kontakt via telefon helt frem til politiet kom og konfronterte dem begge. Ingen av dem kunne gi en god forklaring på hvorfor de var på stedet og hva de gjorde.

Det ble utstedt en ransakelsesordre på kapellbilen, og der fant politiet deler fra en vals som var ombygd til en stor tank med avtagbart lokk på toppen.

Hele lastebilen viste seg å være ombygget for raskt å kunne tømme dieseltankene på lastebiler den ble parkert ved siden av. En skjult pumpe med slanger som kunne stikkes ut gjennom skjulte hull i kapellet ble brukt til å pumpe over dieselen.

En vals bygget om til en dieseltank på lasteplanet. Her fant politiet ca. 350 liter diesel.

Vil ha merkbar straff

Politiet beskriver i sin rapport hvordan konstruksjonen gjør det mulig på en enkel og rask måte å pumpe dieselen over til valsen. Hullene i sidene på kapellet gjør det mulig å pumpe fra begge sider og pumpen drives med elektrisitet fra bilens batterier. Gulvet i lastebilen var dekket med halm og det luktet diesel i bilen. I tanken fant man ca. 350 liter diesel.

Politiet mener å kunne tilbakevise hvor sjåføren hevder å ha vært, fordi fartsskriveren er manipulert til å vise 12 timer feil. Påtalemyndigheten ønsker en merkbar straff og at den mistenkte utvises fra Sverige. Lastebilen skal anses som tapt da den er bygget for, og brukt til, lovbrudd. Sjåføren hevder bilen ikke er hans.

STILLING LEDIG:
Slanger og pumpe som fikk diesel over i tyvenes hjemmelagde tank.
Dette synet møtte politiet da de så inn i kapellet. Sjåføren opplyste at lastebilen var tom.
Powered by Labrador CMS