
Tyngre og kraftigere Cat-duo
Sammenlignet med sine forgjengere har Cat-graverne 374D (72,6 tonn) og 390D (88 tonn) lagt på seg 3-6 tonn. Nå er begge nykommerne klar for markedet, og den første 374D i Norge leveres i mars. Den har Franzefoss Pukk AS bestilt.
Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.
Cat 374D på 72-tonn ble vist på Bauma i vår og er dermed ikke et helt nytt bekjentskap. 88-tonneren 390D derimot ble første gang vist for fagpressen på Cat-fabrikken i Gosselies, Belgia, i november.
6 tonn tyngre
Cat 374D erstatter365C(66 tonn), og 88-tonneren 390D skyver385C(85 tonn) "ut i kulden". Felles for begge nykommerne er at de er blitt kraftigere og tyngre, har mer motorkraft (374D), sterkere hydraulikk og kraftigere bom/stikker enn C-modellene de erstatter. Cat har også utviklet fire nye skuffemodeller som matcher den nye duoen.
Nye 374D som skal matche 40-tonns dumperne/truckene Cat 740/770, er ca. 6 tonn tyngre enn den utgående C-modellen. Cat-motoren C15 har effekt på 355 kW (476 hk). Det er 18% mer enn hos forgjengeren. Sterkere hydraulikk med 6% mengdeøkning, el-styrte hydraulikkretser på graveaggregatet, regenereringsventiler på bom/sikke, kraftigere stikke og større skuffe- og stikkesylindrer innebærer ifølge Cat ca. 20% større grave- og løftekrefter og 6% mindre drivstofforbruk enn hos forgjengeren.
Kraftigere og bredere ramme gjør at 72-tonneren er bredbeint og stabil. Kraftige plater beskytter maskinens underside, lederhjulet i belteunderstellet er støpt (tidligere sveiset), nye tetninger i overrullene og større kjeder med160 mmdeling/avstand mellom kjedeboltene skal øke stabiliteten. 72-tonneren har variabel sporvidde og650 mmbelteplater.
Førerkomfort og servicevennlighet
I førerhytta kan spakkonsollene høydejusteres, og føreren kan stille inn ønsket følsomhet i spakene via den nye fargemonitoren som viser maskinens tilstand til enhver tid. På monitoren har føreren også full oversikt i "blindsonene" fra de tre kameraene som er plassert på hekken, bommen og verktøykassa. Redusert lydnivå i førerhytta er oppnådd ved at hydraulikksentralen, pumper og tanker er plassert langt unna hytta. Maskinens arbeidslys (xenonlamper) har 30 sek. forsinkelse slik at føreren kan forlate maskinen trygt når mørket faller på etter endt kveldsskift.
For å lette tilgjengeligheten til maskinens vitale servicepunkter, er det på begge sider av overvogna50 cmbrede "gangveier" (økt med 5 cm fra forgjengeren). Dreneringsventiler skal forhindre oljesøl, og kjølevæsken skiftes først etter 12.000 timers drift.
Økte gravekrefter
Konstruksjonsendringer og vektøkning gjelder også for 390D som er ca. 3 tonn tyngre enn utgående385C, og optimalisert som lastemaskin for Cat-truckene 772/775 (kapasitet 45/50 tonn). Motoren er den samme som i forgjengeren, C18 ACERT med effekt på 390 kW (523 hk). Konstruksjonsendringer i hydraulikksystemet og økt trykk gir nykommeren 9% økning i gravekreftene. Som lillebroren har også 390D el-styrte regenereringsventiler på bom/stikke, raskere grave-/lastesykluser og 2% redusert drivstofforbruk.
Bom og stikke er forsterket ved forbedret sveiseteknikk og kraftigere materialer. Dessuten er både bom og stikke varmebehandlet for å nøytralisere materialspenningene etter sveisingen.
Nye skuffer
Med lanseringen av de to nye gravemaskinene lanserer Cat også fire skuffemodeller opp til 6,5 m 3 med endret geometri, forsterket overdel, kraftigere sideplater og slitegods som matcher de nye maskinenes økte gravekrefter.
Ifølge Per Olav Listou, Pon Equipments segmentsjef (pukk/grus), vil de nye Cat-graverne i norsk versjon øke i vekt. Tyngre skuffer/utstyr vil gi 374D en matchvekt på ca. 75 tonn, mens 390D blir 94-95 tonn.
Lytter til kundene
Det har tatt ca. 5 år å utvikle de to beltegraverne. I løpet av denne perioden har ti maskiner av de to modellene, vært på test hos kunder rundt om i verden i over to år. Totalt har testmaskinene "tilbakelagt" ca. 25.000 testtimer. Caterpillar understreker at innspill fra kundene er viktige i utviklingen av nye maskinmodeller.