AT.JOBBER | Stillingsmarked

SAMMEN: Daimlers Mitsubichi Fuso slår seg sammen med en annen Japansk produsent.

Lastebilprodusenter forener krefter

STORE: To ledende produsenter slår seg sammen. Med over 40 000 ansatte og ambisiøse planer for fremtiden, sikter det nye selskapet mot å lede an i transportindustriens grønne omstilling.

To av Japans største lastebilprodusenter, Mitsubishi Fuso og Hino Motors, har besluttet å slå seg sammen. Bak fusjonen står de internasjonale bilgigantene Daimler Truck og Toyota Motor Corporation. Det nye selskapet vil ha over 40 000 ansatte og har som mål å bli en ledende aktør i det asiatiske markedet.

SIGNERTE: Koji Sato (CEO Toyota), Satoshi Ogiso (CEO Hino), Karl Deppen (CEO Mitsubishi Fuso und designierter CEO der neuen Holdinggesellschaft), Karin Rådström (CEO Daimler Truck)

Sammenslåingen skjer på like vilkår mellom Mitsubishi Fuso og Hino Motors. De to selskapene vil samarbeide om utvikling, innkjøp og produksjon av nyttekjøretøy. Målet er å etablere et nytt børsnotert holdingselskap som skal starte driften i april 2026.

Styrket konkurransekraft

Ved å integrere Mitsubishi Fuso og Hino Motors, sikter selskapene mot å forbedre effektiviteten i virksomheten. Dette forventes å styrke konkurranseevnen til japanske nyttekjøretøyprodusenter betydelig og bidra til å styrke grunnlaget for bilindustrien i Japan og Asia.

Det nye holdingselskapet vil fokusere på å løse utfordringer knyttet til nyttekjøretøy, som karbonnøytralitet og logistikkeffektivitet. Samtidig vil de arbeide for å realisere et bærekraftig og fremgangsrikt mobilitetssamfunn og styrke nyttekjøretøyvirksomheten globalt gjennom utvikling av CASE-teknologier (Connected, Autonomous, Shared, Electric), inkludert hydrogen.

HINO: Toyota-eide Hino vil inngå i det nye selskapet.

Ledelse og eierskap

Karl Deppen, nåværende administrerende direktør i Mitsubishi Fuso, er utpekt som administrerende direktør for det nye holdingselskapet. Hovedkontoret vil være lokalisert i Tokyo, Japan.

Daimler Truck og Toyota vil hver sikte mot å eie 25% av det børsnoterte holdingselskapet. Holdingselskapet planlegger å eie 100% av både Mitsubishi Fuso og Hino Motors. Intensjonen er å notere holdingselskapet på Prime Market på Tokyo-børsen.

Fremtidsutsikter

Lederne for de involverte selskapene uttrykker stor optimisme for fusjonen. Karin Rådström, administrerende direktør i Daimler Truck, beskriver sammenslåingen som "virkelig historisk" og understreker potensialet for å utnytte stordriftsfordeler:

"Vi bringer sammen to sterke partnere for å danne et enda sterkere selskap og for å forme avkarboniseringen av transport. Sammen har Mitsubishi Fuso og Hino Motors et stort potensial.

Koji Sato, administrerende direktør i Toyota, ser på avtalen som et startpunkt for fremtidig samarbeid:

"Vi tror at fremtiden er noe vi må bygge sammen. Dagens endelige avtale er ikke målet, men startlinjen. Våre fire selskaper, som sikter mot å oppnå et bærekraftig mobilitetssamfunn, vil fortsette å skape fremtidens nyttekjøretøy sammen."

Med fokus på innovasjon, bærekraft og effektivitet, posisjonerer det nye selskapet seg for å møte fremtidens utfordringer i transport- og logistikksektoren.

Powered by Labrador CMS