IMPONERER: Den videreutviklede PPC-funksjonaliteten imponerer så mye at det nok er vrient å virkelig skjønne hvor godt den virker uten å ha prøvekjørt dette selv.
IMPONERER: Den videreutviklede PPC-funksjonaliteten imponerer så mye at det nok er vrient å virkelig skjønne hvor godt den virker uten å ha prøvekjørt dette selv.

Spekket med ny teknologi

BARCELONA (AT.no): Med nye Actros tar Mercedes-Benz ett steg videre mot selvkjørende lastebil. Men enn så lenge er det plass til en sjåfør i den digitale cockpiten. Vi har kjørt bilen på landeveiene utenfor Barcelona.

Publisert Sist oppdatert

Utvendig er det ikke mange endringer å spore, om man ser bort ifra speilkameraene. De virkelig store nyhetene i denne Actros-versjonen ligger i elektronikken og inne i førerhuset. Som følge av at de nye lengdebestemmelsene fra EU lar vente på seg, har ikke Mercedes vært villige til å gjøre noen kosmetiske endringer utvendig - bare for å måtte starte på nytt etter noen måneder eller maksimalt et år, fortalte lastebilsjef Stefan Buchner, under kjøringen i Barcelona.

Tør vi derfor å spå at det vil komme endringer i hytta når EU får hamret på plass regelverket?

Det første som møter deg når du entrer hytta i nye Actros, er en helt ny digital cockpit. Denne består av to skjermer; instrumentpanel og infotainment. Nesten alle funksjoner i bilen styres ved hjelp av to touchkontroller på rattet.

VANE: Det tok ikke mange minuttene før vi ble vant til de nye speilkameraene og med den utvidede panorerings-funksjonen i nedre del av speilet var det enkelt å holde kontroll på bil og henger gjennom svingene.
VANE: Det tok ikke mange minuttene før vi ble vant til de nye speilkameraene og med den utvidede panorerings-funksjonen i nedre del av speilet var det enkelt å holde kontroll på bil og henger gjennom svingene.

På rattet finner vi to sett med knapper, venstre hånd styrer instrumentskjermen, og den høyre styrer «multimedieskjermen». Touch-skjermen har også hurtigknapper for flere funksjoner i underkant av skjermen. Videre er det tilrettelagt slik at påbyggere kan legge inn inntil fem funksjonsknapper i selve skjermen. Sjåførens personlige innstillinger lagres i sjåførkortet slik at bilen justeres automatisk til hans eller hennes preferanser. Videre er det ikke til å unngå å legge merke til de to 15” skjermene på A-stolpene som erstatter de utvendige speilene.

NATT: Speilene skal gi mye bedre oversikt rundt kjøretøyet på nattestid. Her ser vi hvordan speilet nesten har dagslys-kvalitet. Sjåfør Dirk Stranz har vært med å utvikle speilene og fortalte at disse bildene ble tatt nærmere midnatt.
NATT: Speilene skal gi mye bedre oversikt rundt kjøretøyet på nattestid. Her ser vi hvordan speilet nesten har dagslys-kvalitet. Sjåfør Dirk Stranz har vært med å utvikle speilene og fortalte at disse bildene ble tatt nærmere midnatt.

Første i verden

DIGITAL: Det digitale førerhuset kaller Mercedes denne varianten med to skjermer.
DIGITAL: Det digitale førerhuset kaller Mercedes denne varianten med to skjermer.

Som første serieproduserte lastebil i verden tar Mercedes-Benz i bruk kameraer og skjermer som erstatter speilene. Dette er med på å gi føreren en bedre oversikt rundt kjøretøyet og langs hengeren. Kameraene er konstruert for å gi optimal sikt i alle situasjoner, og justeres automatisk hver gang kjøretøyet startes opp.

I kurver og ved eksempelvis rygging panorerer skjermene langs siden av hengeren for å gi optimal sikt. Skjermen er todelt, hvor en øvre del er «normalspeil» og den nedre delen har vidvinkel funksjon. Det er også denne delen som panorerer automatisk for å gi bedre oversikt. I speilet er det også optiske avstandslinjer som viser ca. 50, 100 og 200 meter bak kjøretøyet. En tilleggslinje viser enden på hengeren i bakkenivå. Denne linjen kan justeres og vise et punkt kant i kant med hengeren eller litt foran/bak ettersom hva føreren ønsker.

De nye funksjonene gjør det vesentlig enklere å manøvrere kjøretøyet under rygging. Ettersom bildet på skjermen kontinuerlig endrer vinkel, avhengig av utslaget på hengeren, slipper fører å bevege seg frem og tilbake i stolen for å se hele siden av hengeren og bakenden. Undertegnede som ikke er noen racer i rygging med semihenger, kunne rygge inntil en illustrert rampe med bare et par centimeters margin.

Skjermene dimmes automatisk når lysforholdene blir dårligere utenfor bilen. Det er også mulig å aktivere kameraene når bilen står stille for å se hva som skjer rundt bilen. Spesielt kjøring i mørke fremheves som en stor forbedring sammenlignet med konvensjonelle speil. Vi fikk kun et lite inntrykk av dette gjennom noen tunneler. For å slippe is og dugg på objektivene, aktiveres varme i disse automatisk når temperaturen faller under 7 grader.

Nesten selvkjørende

Ved hjelp av kjøreassistenten tar Mercedes-Benz et steg mot en selvkjørende lastebil. Kjøreassistenten tilbyr delvis selvkjøring under alle hastigheter. Systemet kan bremse og akselerere samt at det sørger for å holde bilen i kjørefeltet.

Kameraet leser veimarkeringene som må være mellom 3,2 og 4 meter for at kjøreassistenten skal fungere. Systemet vil alltid være våkent og assistere føreren i gitte situasjoner selv om det er koblet ut. Dette vil blant annet skje dersom systemet oppdager at du er på vei ut av veibanen. I slike tilfeller vil det da automatisk gripe inn og sørge for å styre kjøretøyet tilbake.

Når systemet er innkoblet foregår styringen mykt, behagelig og enkelt, uten brå bevegelser. For føreren er det en ny opplevelse ettersom rattet kontinuerlig vil røre på seg. Systemet benytter aktivt den elektromekaniske styringen assisterer slik at føreren ikke behøver å legge mye kraft i å ratte bilen. Ved kjøring der det er sidemarkeringer og funksjonen er aktivert, vil bilen følge veimerkingen. Dette tar det noe tid å venne seg til, eksempelvis vil systemet innimellom følge en heltrukken stripe som fører til et avkjøringsfelt. Det er derfor viktig å følge med. Føreren kan bestemme om bilen skal ligge midt i, nærmere høyre eller venstre kantstripe.

Dersom føreren tar hendene helt av rattet, varsler systemet etter 15 sekunder at fører må berøre rattet slik at bilen skjønner at du er der. Hvis dette ikke skjer innen de neste sekundene vil varslingen lyse rødt og intensiveres med et akustisk signal, og til slutt vil bilen slutte å styre slik at føreren tvinges til å overta rattet. Erfaringene på motorveien er gode, og i normal trafikk kan bilen mer eller mindre kjøre selv med en hånd «hvilende» på rattet. Systemet virker ned til 0 km/t og har innebygd stopp- og startfunksjon (max. 3 sekunder) som er komfortabelt under køkjøring.

Utvidet PPC

En videreutviklet versjon av PPC’en utnytter kartdataene på en bedre måte enn tidligere. Sjåføren setter grenseverdier for hastigheter, og hvor mye farten skal reduseres i ulike situasjoner langs veien. Du kan velge i fem trinn hvor hardt bilen skal bremse ned, enten det gjelder kryss, rundkjøringer eller skarpe svinger

På prøveturen nord for Barcelona kjørte vi over en fjelltopp med mange krappe hårnålssvinger. Her ble farten automatisk tilpasset. Måten systemet bremser ned og avpasser farten er så presist at det er vrient å skjønne hvor godt det faktisk fungerer, uten å ha testet det selv. Sammen med panoreringsfunksjonen i kameraspeilene, forseres hårnålssving etter hårnålssving uten utfordringer. Bilen bremser ned til forsvarlig hastighet før svingene. Med unntak av å måtte ta hensyn til møtende biler sørget elektronikken for å tilpasse farten slik at svingene kunne forseres på en meget trygg og behagelig måte.

Systemet er GPS-basert, og det benytter to ulike digitale veikart. Det ene inneholder både topografi, skilter, kryss og trafikkskilt, mens det andre kommer fra TomTom med informasjon for tunge kjøretøy. Systemet holder hastigheten både oppover og nedover og virker godt på veier hvor du aldri tidligere ville ha vurdert å benytte cruisekontroll. Kartene dekker landeveier i 28 land, inkludert Norge.

Systemets overordnede mål er å spare så mye drivstoff som mulig, og måten kjøretøyets ulike systemer jobber sammen på gjør sjåførhverdagen mye mindre stressende. PPC utnytter også fordelene som ligger i den oppgraderte girkassesoftwaren PowerShift 3. PPC kan nå også benyttes i tungtransport inntil 120 tonn, biler med hydraulisk dreven foraksel (HAD) og turbo retarder clutch (TRC) og drift på alle hjul.

Bedre fotgjenger-gjenkjenning

Fotgjenger-gjenkjenningen i Aktiv bremseassistent 5 er blitt enda bedre. I hastigheter under 50 km/t skal systemet i de fleste tilfeller klare å stoppe kjøretøyet helt. Systemet skal gjenkjenne et gående menneske enda bedre enn tidligere, og i mange situasjoner oppfatte en situasjon raskere enn føreren. Det er kun små bevegelser som skal til for at systemet aktiveres. Først advares føreren med et lydsignal, og dersom det ikke skjer en bremsing fra føreren, vil en delbrems aktiveres, og siste trinn er en full nødbrems. Ved full stopp aktiveres parkeringsbremsen.

Produksjonsstart er i disse dager og de første bilene skal etter planen ankomme Norge mot slutten av sommeren.