
Vil ikke gjøre E39 Rogfast til totalentreprise
Statens vegvesen holder fast på at utbyggingen av E39 Rogfast bør skje med utførelsesentrepriser.
Vegvesenet vurderer nå alle muligheter for å ta ned kostnadene og øke samfunnsnytten på det som skal bli verdens dypeste og lengste undersjøiske tunnel.
I sammenheng med at prosjektet er inne til ny vurdering hos Samferdselsdepartementet, har Vegvesenet tatt en ny vurdering av hvilken kontraktstrategi som vil egne seg best for prosjektet.
- God dialog med bransjen
- Vi har hatt god dialog med bransjen og jobbet grundig med saken internt i Vegvesenet. Vår klare anbefaling er at vi fortsatt vil bruke utførelsesentrepriser, sier utbyggingsdirektør, Kjell Inge Davik i Statens vegvesen.
Davik legger vekt på at prosjektet allerede er godt detaljert gjennom flere år med grundig planlegging.
- En endring av prosjektet til en totalentreprise vil ha for stor innvirkning på fremdrift til at vi ser oss tjent med å endre strategi nå, sier han.
Vegvesenet har som ambisjon å balansere kontrakten for E39 Rogfast så godt som mulig i forhold til risiko.
- Vi vurderer at kan være aktuelt å konkurrere på løsning på deler av prosjektet. Dette kan for eksempel gjelde sjakt til Kvitsøy. For de deler hvor løsningsforslag er gjenstand for konkurranse vil vi vurdere å flytte prosjekteringsansvar til entreprenør, sier Davik.
Vegvesenet vil også bruke konkurranse med forhandling og etablere konfliktløsningsmekanismer, i tråd med det som er fremforhandlet med Entreprenørforeningen Bygg og Anlegg.
Høye klimaambisjoner
Davik understreker at Vegvesenet skal være i front på klima og miljøarbeidet:
- Vi skal ha med oss dette inn i arbeidet med å finne de beste løsningene for E39 Rogfast, sier Davik.
Dette vil gjenspeiles i kontraktenes krav. Vegvesenet vurderer å legge klima og miljø inn som konkurranseelement. I tillegg vil det stilles krav til at bedriften har sertifisering på kvalitets- og miljøstyringssystemer.
- Vi har en sterk og konkurransedyktig anleggsbransje i Norge og vi håper på god konkurranse når vi lyser ut konkurranser om et av de nyttigste, mest spennende og spektakulære samferdselsprosjekter i Norge, sier Davik.
STILLING LEDIG:
-
Blakstad Olje AS søker tankbilsjåfør
Er DU vår nye tankbilsjåfør?
-
Valldal Grønt As søker medarbeidere til bærsesongen
Trenger du sommerjobb og har C eller C1 lappen?
-
Oslo kommune, Renovasjons- og gjenvinningsetaten søker arbeidsleder Oslokompost
Ønsker du å lede Oslo kommunes eget produksjonsanlegg for kompostering av hageavfall?
-
Rich. Steen AS søker kranmekaniker og kontrollør/Faglig leder
Vi søker Krankontrollør og faglig leder til vår kranavdeling!
-
Volvo Maskin søker klargjører/montør til sitt hovedkontor
Vi søker klargjører/montør til vårt hovedkontor!
-
Volvo Maskin søker anleggsmaskinmekaniker til sitt hovedkontor
Vi søker anleggsmaskinmekaniker til vårt hovedkontor!
-
NVE Anlegg SVAN, Noregs vassdrags- og energidirektorat (NVE) søkjer Arbeidsleiar/maskinførar
Er DU vår nye arbeidsleiar/maskinførar?
-
Har du egen betong båndbil – bli en del av Unicon AS!
Er DU vår nye kollega?
-
GRUNNARBEID ENTREPRENØR AS søker maskinførere
Vi søker maskinførere!
-
Steigen Oljeservice AS søker tankbilsjåfør i 100% fast stilling
Er DU vår nye tankbilsjåfør?