Når snøen laver ned, har Tønsberg kommune til enhver tid full oversikt over alle bryteenhetene som er ute og hvilke kommunale veier som brytes takket være digitale sensorer. Det har revolusjonert bryteeffektiviteten. Eirunn Haugstad fra Tønsberg kommune og Morgan Kittilsen fra GSGroup samarbeider om denne effektive snøryddingen.
Når snøen laver ned, har Tønsberg kommune til enhver tid full oversikt over alle bryteenhetene som er ute og hvilke kommunale veier som brytes takket være digitale sensorer. Det har revolusjonert bryteeffektiviteten. Eirunn Haugstad fra Tønsberg kommune og Morgan Kittilsen fra GSGroup samarbeider om denne effektive snøryddingen.

Har full oversikt over hvem som har brøytet hvor og når med nytt system

Det spares penger på færre ekstrautkallinger, og erstatningskravene på grunn av brøyteskade har gått ned med 90%.

Publisert

Når snøen laver ned, har Tønsberg kommune til enhver tid full oversikt over alle brøytebilene som er ute og hvilke kommunale veier som brøytes – takket være digitale sensorer. Det har revolusjonert brøyteeffektiviteten:

- At vi får kvalitetssikret brøytingen på denne måten, er jo veldig positivt for innbyggerne i kommunen. Dette er god innbyggerservice i praksis, sier arbeidsleder, teknisk drift i Tønsberg kommune Eirunn Haugstad.

Sensorer i alle brøytebiler

Haugstad har ansvaret for gjennomføring og planleggingen av brøytingen i Tønsberg kommune. På det meste er det 53 brøytebiler og -traktorer som er ute samtidig for å rydde unna snøen.

Størsteparten av snøryddingen gjennomføres av innleide aktører som kommunen har inngått brøytekontrakter med.

- Siden det er så mange aktører og veier, trenger vi et godt system for å ha full oversikt og kontroll. Derfor får alle vi har brøytekontrakt med utdelt sensorbrikker som monteres i lastebiler, traktorer og annet utstyr som det brøytes med, forklarer Haugstad.

Letter jobben for kommunen

Sensorene i brøytebilene inngår i flåtestyringssystemet som Tønsberg kommune får levert fra sandefjordselskapet GSGroup.

- Løsningen er laget slik at mannskap og operatør kan se hva som skjer på de kommunale veiene i sanntid - hvor maskinene befinner seg, og om de brøyter, strør eller salter. Og ikke minst ser man hvilke veier som nylig har vært vedlikeholdt. Dette bidrar til bedre kommunikasjon mellom kommunen og de ulike partene som er involvert. Resultatet er et enklere veivedlikehold, sier salgssjef i GSGroup Morgan Kittilsen.

Besvarer klager mye bedre - sparer utkallinger

Når det snør, er det mange som ringer inn til kommunen om brøyting. Tidligere hadde ikke Haugstad og kollegaene god nok oversikt over hvor det var brøytet eller ikke, men med systemet fra GSGroup er det helt slutt på den problematikken:

- Effekten er svært merkbar på klager av typen «dere har ikke vært i Storgata og brøytet». Tidligere kunne jeg ikke gjøre annet enn å sende ut en brøytebil dit, fordi jeg ikke hadde informasjon om vi hadde vært der eller ikke. Nå taster jeg bare inn adressen, og får full oversikt over når vi var der sist og hvem som sto for brøytingen. At vi kan gi eksakte opplysninger er ikke bare god kundeservice, det sparer oss også for mange unødvendige brøyteturer, sier Haugstad.

Redusert søksmål med 90 %

Hvert eneste år kommer det tilfeller der folk hevder at brøytingen har medført skade på biler og annen eiendom. Det er Haugstad opptatt av å håndtere på en god og seriøs måte.

- De gangene det virkelig har skjedd brøyteskader, tar vi selvfølgelig ansvar for det. Men veldig mange klager bortfaller nå på grunn av at vi har full oversikt over tidspunkter, hastighet, type brøytebil og sjåfør. Da viser det seg ofte at det ikke er hold i klagene. Det har ført til at erstatningssøksmålene mot kommunen er redusert med 90 %, sier Haugstad.

Ønsker å dele informasjon

Kommunen har gjort mange tiltak i forhold til å få ut informasjon til publikum, både via nettsidene, sosiale medier og servicesenteret.

Nå ønsker Haugstad og kollegaene hennes å øke servicen ytterligere.

- Sammen med GSGroup ser vi nå på muligheten for å få lagt ut en forsinket versjon av sporloggen vår på nettsidene til kommunen, slik at privatpersoner og media kan følge med og se hvor vi har brøytet, sier Haugstad.

- Trygghet på at vi gjør en god jobb

Haugstad har jobbet i veiavdelingen i tolv år og har opplevd hvordan samfunnet har utviklet seg med økte krav til dokumentasjon, større krav til effektivitet og større krav om at kommunen også skal prøve å spare penger. Det bidrar det nye systemet til:

- Alle hos oss er på jobb for å gjøre det beste for innbyggerne i Tønsberg kommune. At styringen min har blitt så mye enklere nå, har på en måte revolusjonert vår trygghet på at vi gjør en god jobb, sier Haugstad.