Redaktør i Anlegg&Transport, Klaus Eriksen.
Redaktør i Anlegg&Transport, Klaus Eriksen.

Nettleder: - Hedres den som hedres bør

Redaktør Klaus Eriksen i Anlegg&Transport har ordet, og kommenterer prisutdelinger og at krise nå er blitt det nye normale.

Publisert

NETTLEDER: Like sikkert som at bladene gulner og vinterdekk monteres på bilene når høsten kommer, er det at årets lastebiler og varebiler skal kåres.

Anlegg&Transport (lastebil) og søsterbladet Moderne Transport (varebil) representerer Norge i disse kåringene. Også denne høsten utropes de beste, men i år har vinnerne kommet på overtid og veien har vært kronglete.

Grunnen er åpenbar, covid-19, selv om man knapt orker å ta det ordet i sin munn flere ganger nå. Men sånn er det, og vi må alle forholde oss til det en stund til.

MAN er kåret til årets lastebil 2021 med sin nye TGX som vant i tett kamp med Volvo FH. Den tyske lastebilprodusenten skulle fått prisen og heder under IAA i Hannover i september, men IAA ble avlyst. Selv om trofeet nå utdeles noen måneder etter planen, har prosessen vært håndterbar. Jurymedlemmene har testet både MAN og Volvo, og dannet et godt grunnlag for avgjørelsen.

Mer komplisert har det vært med kåringen Van of the Year 2021. Før viruset slo til, lå det an til å være 6-7 kandidater som skulle knive om tittelen årets varebil i Europa. Noen kandidater rakk å vise sin bil før Europa stengte, mens andre hadde planer om lanseringer senere da alt var stengt. Lang historie kort, her har både produsenter, forhandlernett og jurymedlemmer kjempet for å få bilene ut og og gjøre dem tilgjengelige.

Stengte grenser, produksjonsstopp og karantener har gjort prosessen kaotisk, og listen er redusert til tre kandidater. 15. desember faller avgjørelsen, men en vinner skal kåres også dette året.

En tredje kåring vi ønsker å nevne, er Truck Innovation Award. Dette er en forholdsvis ny kåring, der man ikke nødvendigvis må ha et ferdig og markedsklart produkt for å være kandidat. Det holder å ha et innovativt og fremtidsrettet konsept. Også her er kåringen noe utsatt, men det blir en vinner og følg med på AT.no i månedsskiftet.

Denne problematiseringen gjelder kanskje bare noen prisutdelinger, men den gjenspeiler egentlig en hel industris utfordringer i en historisk merkelig periode. Bølge nummer to er over oss, men det er en forskjell fra første runde fra vårparten. Man har lært å håndtere situasjonen parallelt med at hjulene i størst mulig grad holdes i gang. Det er tøffe tak mange steder nok en gang, men man vet mer om hva som skal til for å komme ut av det. En rekke vaksiner er også nære.

Skal man trekke noe positivt ut av dette, må det være alt vi har lært om krisehåndtering, og de gode vekstvilkårene for nye løsninger som har oppstått.

Også den tradisjonsrike Fjellsprengningskonferansen hører høsten til, men å samle 800-900 personer i samme sal på SAS-hotellet i Oslo nå, var selvsagt umulig. Også her skulle både vinner av Gullfeiselen og nytt æresmedlem i Norsk Forening for Fjellsprengningsteknikk (NFF) vært hedret foran hundretalls fjellfolk. Slik ble det ikke i år, men vi satser på at vi er tilbake neste høst. Heia vaksineprodusentene.

Klaus Eriksen
Redaktør Anlegg&Transport