OSLO ØST: Liebherr-maskinen tar et skikkelig tak av varene i gropa på Lambertseter i Oslo. Her skal det brukes elektriske maskiner. Foto: Klaus Eriksen
OSLO ØST: Liebherr-maskinen tar et skikkelig tak av varene i gropa på Lambertseter i Oslo. Her skal det brukes elektriske maskiner. Foto: Klaus Eriksen

Nå er også Liebherr på banen med elektriske gravemaskiner

OSLO ØST OG OSLO VEST: På hver sin side av Oslo sentrum står to helelektriske Liebherr 26 tonns beltegravere og jobber. Begge overdøves av trafikken som suser forbi.

Publisert
FLERE EL-MASKINER: Eier Tom Erik Staw (f.v.) og daglig leder Frank Webjørnsen i Agro Anlegg AS har skaffet mange elektriske maskiner til arbeid i Oslo. Her med Morten Holter i Liebherr-Norge AS som leverte el-Liebherr-graveren i bakgrunnen. Foto: Klaus Eriksen
FLERE EL-MASKINER: Eier Tom Erik Staw (f.v.) og daglig leder Frank Webjørnsen i Agro Anlegg AS har skaffet mange elektriske maskiner til arbeid i Oslo. Her med Morten Holter i Liebherr-Norge AS som leverte el-Liebherr-graveren i bakgrunnen. Foto: Klaus Eriksen

Maskinene tilhører Agro Anlegg AS og Machine Partner AS, og er de to første helelektriske Liebhherr gravemaskinene i kongeriket. Machine Partner AS som fikk sin maskin overlevert først, leier den ut til Agro Anlegg AS som har begge de sentrumsnære prosjektene der det settes strenge krav til utslippsfrie maskiner. Agro Anlegg som har base i Ski like sør for Oslo, satser tungt på prosjekter i hovedstaden. Og skal en vinne jobber der om dagen, må man ha elektriske maskiner.

Et valg man tar

- Oslo kommune er den største kunden vår, og vi jobber mot alle etatene. Men å legge inn pris på jobber i Oslo kommune uten å ha med elektriske maskiner, er bortkastet arbeid. Derfor har vi valgt å si at dette skal vi være med på, sier Tor Erik Staw som eier Agro Anlegg.

Entreprenøren har investert i en rekke elektriske maskiner og en lastebil. For å ikke gape altfor høyt, valgte de å kjøpe én el-Liebherr selv, og fikk i tillegg gjort en avtale med Machine Partner AS som investerer i en maskin og leier ut denne til Ski-entreprenøren.

HEL-ELEKTRISK: Agro Anlegg har også kjøpt en elektrisk Volvo tippbil til oppdrag i Oslo. Foto: Klaus Eriksen
HEL-ELEKTRISK: Agro Anlegg har også kjøpt en elektrisk Volvo tippbil til oppdrag i Oslo. Foto: Klaus Eriksen

- Det er flere som spør oss om elektriske maskiner nå, og vi må følge den grønne linjen, sier daglig leder Steinar Hansen i Machine Partner som sier at påfyll av elektriske maskiner stadig forekommer.

Ombygget

Liebherr LH26 (26 tonn) er bygget på lesten til en Liebherr industrimaskin som har vært elektrisk i en årrekke. Som på industrimaskinene, får beltegraveren sin energi via en kabel. Kabelen ligger lagret i en trommel på understellet, og strammes etter behov. Materialhåndterings-aggregatet er byttet ut med et graveaggregat, og pumper og trykk på maskinen er justert etter behov.

- På den første versjonen var pumpene satt opp for at maskinen skulle løfte materialer opp, mens vi trenger brytekrefter ned i bakken. Men her var Liebherr-Norge veldig fine og fikk justert det slik at det fungerer bra, sier Staw og får et nikk fra Steinar Hansen i Machine Partner. Det var nemlig Machine Partners maskin som ble prøvekaninen.

OSLO VEST: Her er maskinen til Machine Partner (som Agro Anlegg leier) i sving like ved Skøyen i Oslo vest. Foto: Klaus Eriksen
OSLO VEST: Her er maskinen til Machine Partner (som Agro Anlegg leier) i sving like ved Skøyen i Oslo vest. Foto: Klaus Eriksen

Fordeler og ulemper

En ting som skiller seg ganske mye ut på de to Liebherr-maskinene, er at de begge har hytteløft. Morten Holter i Liebherr-Norge As sier at el-maskinene kan leveres uten hytteløft, men at de to første ble levert med på grunn av kort leveringstid. Han legger også til at maskinene kan leveres med et transportbatteri slik at man ikke er avhengig av kabelen for å flytte maskinene, eller for å få dem av og på transporthengeren.

Alle elektriske maskiner har sine fordeler og ulemper. På pluss-siden kan man notere at man må ha slikt utstyr for å kunne levere tilbud på en rekke oppdrag som det blir flere og flere av i enkelte områder. Mindre støy, noe mindre rystelser, null utslipp og billigere drift er også positivt. På minussiden for Liebherr-maskinen er kabelen (men maskinen går ikke tom for drivstoff), og for noen også hytteløft. Elektriske maskiner er i tillegg dyre i innkjøp (ca. 4,5 millioner kroner for el-Liebherr-maskinene).

UTLEIE: Steinar Hansen i Machine Partner AS har skaffet en elektrisk Liebherr-graver for utleie. Agro Anlegg er første kunde på maskinen som jobber ved Skøyen i Oslo. Foto: Klaus Eriksen
UTLEIE: Steinar Hansen i Machine Partner AS har skaffet en elektrisk Liebherr-graver for utleie. Agro Anlegg er første kunde på maskinen som jobber ved Skøyen i Oslo. Foto: Klaus Eriksen

Sitter høyt

Maskinfører Kamil Luba satt bak spakene på Agro Anleggs maskin på et prosjekt på Lambertseter da Anlegg&Transport var på besøk.

- Ulempen er kabelen, og både jeg og lastebilene må passe på at vi ikke kjører over den. Heis på hytta kan være både fordel og ulempe. På grunn av heisen sitter hytta litt langt fremme når den er på det laveste, og da ser jeg ikke over beltene når jeg graver. Derfor hever jeg den ofte når jeg graver. Da har jeg god utsikt, men det blir litt bevegelser i hytta. Syklusene er som på andre maskiner, og den er veldig presis på hydraulikken, sier Luba.

KABEL: Maskinfører Kamil Luba sier maskinen har samme syklustider og hydraulikk som andre. Her sees også strømkabelen som sitter i en trommel på maskinen. Foto: Klaus Eriksen
KABEL: Maskinfører Kamil Luba sier maskinen har samme syklustider og hydraulikk som andre. Her sees også strømkabelen som sitter i en trommel på maskinen. Foto: Klaus Eriksen

Elektrisk park

Daglig leder i Agro Anlegg, Frank Webjørnsen, sier at selskapet har investert mange elektriske maskiner den senere tiden. Både egne og innleide. I tillegg til de to Liebherr-maskinene som entreprenøren disponerer, har selskapet også en Volvo 2,5 tonns minigraver, en Volvo 5 tonns hjullaster og en fem tonns Kramer hjullaster. I tillegg har Agro Anlegg kjøpt en elektrisk Volvo tippbil. En 310 Z-Line beltegraver fra Pon er på vei inn, og det samme med en 8-tonns Zeron beltegraver fra Nasta. Webjørnsen sier at de vurderer å handle ytterligere 2-3 Volvo hjullastere, samt to ladecontainere.

Dette er den nye hverdagen for en entreprenør som vil ha kommunale jobber i Oslo.

Powered by Labrador CMS