TUNNELSTEMNING: En fornøyd gjeng jubler for gjennomslag i Gullbergtunnelen. Foran i midten er prosjektdirektør i Skanska, Are Eilassen. Til høyre for han står prosjektsjef i Statens vegvesen, Reidar Johansen sammen med Varaordfører i Harstad, Espen Ludviksen (Sp). Foto: Anita Arntzen, kommunikasjonsansvarlig, OPS Hålogalandsvegen / Skanska Norge AS
Viktig milepæl på Hålogalandsveien
HÅLOGALANDSVEIEN: Gullbergtunnelen er ferdig drevet og blir et trafikknutepunkt med tre armer som møtes i en rundkjøring inne i fjellet. Det har gått med 180.000 arbeidstimer.
Arbeidet med Gullbergtunnelen på nye E10 har vært
utfordrende. Men i dag, før solen stod opp over Tjeldsundet, ble siste salve satt.
Nå har Gullberget fått en trearmet tunnel.
– Gjennomslaget i Gullbergtunnelen er en viktig milepæl i
byggingen av ny og bedre vei på E10 Hålogalandsveien. Det er godt å se at
prosjektet holder så god fremdrift, formidler samferdselsminister Jon-Ivar
Nygård i nyhetsmeldingen.
Gullbergtunnelen er 4580 meter lang og blir et
trafikknutepunkt på OPS Hålogalandsveien. Med sine tre armer som møtes i en
rundkjøring inne i fjellet, skal den binde sammen den nye delen av rv. 83 mot
Harstad, eksisterende E10 over Tjeldsundbrua og den nye E10 mot Lødingen, Lofoten
og Vesterålen.
– Dette er en viktig milepel for det offentlige private
samarbeidet vårt. Gullbergtunnelen vil løse det meste av de trafikale
problemene som oppstår på dagens E10, når vind eller andre forhold medfører at
Tjeldsundbrua må stenges, forklarer prosjektsjef i Statens vegvesen, Reidar
Johansen.
Gullbergtunnelen
4580 meter lang
Har en rundkjøring inne i fjellet
Tre armer som binder sammen rv. 83, eksisterende E10 og ny
E10
Arbeidet:
40-80 personer har jobbet med å drive tunnelen
180.000 arbeidstimer
880 tonn sprengstoff fordelt på 850 salver
40.000 lastebillass med 400.000 kubikkmeter sprengt stein
kjørt ut
47.151 sikringsbolter boret inn og montert
28.935 kubikkmeter sprøytebetong til sikring av fjellet
Svak sone i januar
I starten av januar traff tunneldriverne til Skanska på en
svak sone og store mengder løse masser kom ned fra tunneltaket. Av hensyn til
sikkerheten ble drivingen stanset og det ble besluttet å lage en
omkjøringstunnel forbi det svake området. Dermed kunne resten av tunnelen
drives, samtidig som det tidkrevende sikringsarbeidet av den svake sonen kunne
utføres uten tidspress.
– Det har vært en utfordrende og tidkrevende jobb for våre
tunneldrivere, så jeg takker for tålmodighet og den utrolig gode jobben de har
lagt ned i sikringsarbeidet av Gullbergtunnelen, ytrer prosjektdirektør Are
Eliassen i Skanska.
Han understreker at de har lært mye underveis i prosessen.
Ikke forsinket
Det er for tidlig å si hvor mye dyrere ekstraarbeidet vil
gjøre tunnelen, men forsinkelsen vil ikke påvirke ferdigstillelsen av
OPS-prosjektet.
OPS Hålogalandsveien
Ferdigstilling høsten 2028
82 kilometer ny vei totalt
27 kilometer gjennom sju tunneler
Av resterende: 35 kilometer i dagens veilinje, 20 kilometer
i ny
– Løsningen som ble valgt og godkjent av Statens vegvesen
etter at vi traff på den svake sonen, ble et kinderegg. Det sikret oss god
fremdrift, vi fikk steinmassene ut på rett side, og vi kunne drive og sikre
problemområdet i det tempoet sikkerhetstiltakene tillot. Det viser hvor viktig
godt samarbeidet i dette prosjektet har blitt, forklarer daglig leder i
Hålogalandsvegen AS, Fridhild Hjortdahl.
Varaordfører i Harstad kommune, Espen André Ludviksen, fikk sette
av et halvt tonn med sprengstoff.
– Dette var fantastisk spennende og veldig artig. Det er en
stor milepæl, og det er en ære å få markere den i et prosjekt som er så viktig
for alle som bor og ferdes i vår region, sier Ludviksen.
Arbeidet med å bygge ny vei på denne delen av E10 er et
offentlig privat samarbeid mellom Statens vegvesen, Hålogalandsvegen AS og
Skanska Norge AS. OPS Hålogalandsveien skal stå ferdig høsten 2028. Totalt skal
det i dette prosjektet bygges 82 kilometer ny vei, herunder 27 kilometer
gjennom i alt sju tunneler. Av resterende bygges 35 kilometer i dagens veilinje
mens 20 kilometer legges i ny veilinje.