AT.JOBBER | Stillingsmarked

TUNNELSTEMNING: En fornøyd gjeng jubler for gjennomslag i Gullbergtunnelen. Foran i midten er prosjektdirektør i Skanska, Are Eilassen. Til høyre for han står prosjektsjef i Statens vegvesen, Reidar Johansen sammen med Varaordfører i Harstad, Espen Ludviksen (Sp). Foto: Anita Arntzen, kommunikasjonsansvarlig, OPS Hålogalandsvegen / Skanska Norge AS

Viktig milepæl på Hålogalandsveien

HÅLOGALANDSVEIEN: Gullbergtunnelen er ferdig drevet og blir et trafikknutepunkt med tre armer som møtes i en rundkjøring inne i fjellet. Det har gått med 180.000 arbeidstimer.

Publisert

Arbeidet med Gullbergtunnelen på nye E10 har vært utfordrende. Men i dag, før solen stod opp over Tjeldsundet, ble siste salve satt. Nå har Gullberget fått en trearmet tunnel.

– Gjennomslaget i Gullbergtunnelen er en viktig milepæl i byggingen av ny og bedre vei på E10 Hålogalandsveien. Det er godt å se at prosjektet holder så god fremdrift, formidler samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i nyhetsmeldingen.

Gullbergtunnelen er 4580 meter lang og blir et trafikknutepunkt på OPS Hålogalandsveien. Med sine tre armer som møtes i en rundkjøring inne i fjellet, skal den binde sammen den nye delen av rv. 83 mot Harstad, eksisterende E10 over Tjeldsundbrua og den nye E10 mot Lødingen, Lofoten og Vesterålen.

– Dette er en viktig milepel for det offentlige private samarbeidet vårt. Gullbergtunnelen vil løse det meste av de trafikale problemene som oppstår på dagens E10, når vind eller andre forhold medfører at Tjeldsundbrua må stenges, forklarer prosjektsjef i Statens vegvesen, Reidar Johansen.

Gullbergtunnelen

4580 meter lang

Har en rundkjøring inne i fjellet

Tre armer som binder sammen rv. 83, eksisterende E10 og ny E10

Arbeidet:

40-80 personer har jobbet med å drive tunnelen

180.000 arbeidstimer

880 tonn sprengstoff fordelt på 850 salver

40.000 lastebillass med 400.000 kubikkmeter sprengt stein kjørt ut

47.151 sikringsbolter boret inn og montert

28.935 kubikkmeter sprøytebetong til sikring av fjellet

Svak sone i januar

I starten av januar traff tunneldriverne til Skanska på en svak sone og store mengder løse masser kom ned fra tunneltaket. Av hensyn til sikkerheten ble drivingen stanset og det ble besluttet å lage en omkjøringstunnel forbi det svake området. Dermed kunne resten av tunnelen drives, samtidig som det tidkrevende sikringsarbeidet av den svake sonen kunne utføres uten tidspress.

– Det har vært en utfordrende og tidkrevende jobb for våre tunneldrivere, så jeg takker for tålmodighet og den utrolig gode jobben de har lagt ned i sikringsarbeidet av Gullbergtunnelen, ytrer prosjektdirektør Are Eliassen i Skanska.

Han understreker at de har lært mye underveis i prosessen.

Ikke forsinket

Det er for tidlig å si hvor mye dyrere ekstraarbeidet vil gjøre tunnelen, men forsinkelsen vil ikke påvirke ferdigstillelsen av OPS-prosjektet.

OPS Hålogalandsveien

Ferdigstilling høsten 2028

82 kilometer ny vei totalt

27 kilometer gjennom sju tunneler

Av resterende: 35 kilometer i dagens veilinje, 20 kilometer i ny

– Løsningen som ble valgt og godkjent av Statens vegvesen etter at vi traff på den svake sonen, ble et kinderegg. Det sikret oss god fremdrift, vi fikk steinmassene ut på rett side, og vi kunne drive og sikre problemområdet i det tempoet sikkerhetstiltakene tillot. Det viser hvor viktig godt samarbeidet i dette prosjektet har blitt, forklarer daglig leder i Hålogalandsvegen AS, Fridhild Hjortdahl.

Varaordfører i Harstad kommune, Espen André Ludviksen, fikk sette av et halvt tonn med sprengstoff.

– Dette var fantastisk spennende og veldig artig. Det er en stor milepæl, og det er en ære å få markere den i et prosjekt som er så viktig for alle som bor og ferdes i vår region, sier Ludviksen.

Arbeidet med å bygge ny vei på denne delen av E10 er et offentlig privat samarbeid mellom Statens vegvesen, Hålogalandsvegen AS og Skanska Norge AS. OPS Hålogalandsveien skal stå ferdig høsten 2028. Totalt skal det i dette prosjektet bygges 82 kilometer ny vei, herunder 27 kilometer gjennom i alt sju tunneler. Av resterende bygges 35 kilometer i dagens veilinje mens 20 kilometer legges i ny veilinje.

Powered by Labrador CMS