STOR MASKIN PÅ BATTERI: Volvo EC230 Electric er klar for norske kunder, som de første i Europa, rundt nyttår. Foto: Volvo
STOR MASKIN PÅ BATTERI: Volvo EC230 Electric er klar for norske kunder, som de første i Europa, rundt nyttår. Foto: Volvo

Norge blir først i Europa med Volvo EC230 Electric

24-TONNER PÅ BATTERI: Mange ansatte i Volvo Maskin AS har jobbet hardt for å få tilgang på den nye Volvo EC230 Electric, og nå får de lønn for strevet.

Publisert

Rundt nyttår kommer nemlig de første tunge batterigraverne på 24 tonn til kongeriket. Volvo Maskin AS har fått tilgang på en «før-serie» på 35 maskiner av modellen som trolig ikke settes i ordinær serieproduksjon før godt ut i 2022.

GLEDER SEG: Produktsjef Frode Andersen i Volvo Maskin, ser frem til å få batterigraveren klar..
GLEDER SEG: Produktsjef Frode Andersen i Volvo Maskin, ser frem til å få batterigraveren klar..

- Dette blir de første maskinene i Europa av denne modellen, sier produktsjef Frode Andersen i Volvo Maskin AS.

- Hvordan har dere fått til dette?

- Det er utrolig hva man får til om man maser lenge nok, smiler Andersen tilbake.

Foregangsland

- Volvo CE ser at Norge er et foregangsland på elektriske biler, lastebiler, maskiner og grønne anleggsplasser generelt. De ser at det er et stort marked her og incentiver for å stimulere til bruk av slikt utstyr, sier Andersen videre.

Han bekrefter at det har vært mye jobb, både fra salg, marked og ledelse i Volvo Maskin, for å få tilgang på maskinene. I tillegg har det vært flere prosesser for å sikre at maskinene er godt tilpasset norske forhold og kunder.

- Det går på å få maskinene CE-merket, å få de tilpasset ladesystemer som fungerer på det norske nettet, sørge for at de fungerer like bra med tiltrotator som uten, at alle sikkerhetssystemene er med og at kapasitetene er som hos konkurrentene våre, sier Andersen.

Serieproduksjon

Volvo CE skriver i en pressemelding om maskinen at den har 60-70% lavere driftskostnader enn konkurrentene. Volvo er generelt litt sparsomme med detaljene rundt maskinen, men når det kommer til driftstid på lithium-ion-batteriene skal den være tilstrekkelig for en full dag, med en innlagt hurtiglading (150 kWt) i lunsjen. Prisen for maskinen som bygges i Sør-Korea, skal være som hos konkurrentene, altså rundt seks millioner kroner.

- Det var veldig viktig for oss å komme med en serieprodusert maskin, og vi har allerede solgt alle de 35 maskinene vi har fått tilgang på i før-serien, sier Andersen.

FLYTTER: Adm. direktør Arne Knaben (t.v.) og salgsdirektør David Kristianslund foran bygget der Volvo Maskin har hatt sitt hovedanlegg siden 1979. Foto: Yana Stubberudlien
FLYTTER: Adm. direktør Arne Knaben (t.v.) og salgsdirektør David Kristianslund foran bygget der Volvo Maskin har hatt sitt hovedanlegg siden 1979. Foto: Yana Stubberudlien

Walan Maskin

Salgsdirektør David Kristianslund sier det var mange som var raskt ute med å bestille da det ble kjent at Volvo Maskin fikk tilgang på maskiner.

- Men aller først var Walan Maskin AS, Risa AS og Stangeland Maskin AS. Ellers er det en rekke store riksentreprenører på lista. Markedet har også endret seg litt ut fra det vi trodde på forhånd. Vi trodde interessen kanskje skulle være størst på Østlandet, men vi har mange bestillinger fra Vestlandet, Trøndelag og også Tromsø, sier Kristianslund.

Han legger ikke skjul på at dette er noe Volvo Maskin har lengtet etter å kunne tilby norske kunder.

– Ja, dette har vi ventet lenge på. Vi mener også at vi har et godt konsept med fabrikkbygde maskiner og mange standard komponenter som er kjente fra Volvos elektriske lastebiler og busser. Batteri er standardløsninger, og det samme med lade og strømforsyningsløsningene, sier Kristianslund.

DAGENS: Volvo Maskin holder til her på Mastemyr. Foto: Dark Arkitekter
DAGENS: Volvo Maskin holder til her på Mastemyr. Foto: Dark Arkitekter

Venter med 5-tonner

På Bauma China i Shanghai sist november, viste Volvo CE den nevnte 24-tonneren på batteri. Der sto det også utstilt en 5,5-tonner på batteri, Volvo EC55 Electric som er utviklet i Kina og produseres i Kina. Denne kommer ikke Volvo Maskin til å «pushe på» for å få klar for Norge og Europa. Volvo CE har også utviklet en prototype på en 14-tonns hjulgraver på batteri, men denne er ikke klar for markedet ennå. I tillegg har Volvo CE utviklet førerløse og elektriske dumpere til transport av stein internt i f.eks. pukkverk, men også dette er på prototypenivå fremdeles.

FREMTIDEN: Stor Oslo Eiendom har kjøpt tomten, og noe slikt kan det bli i fremtiden. Foto: Dark Arkitekter
FREMTIDEN: Stor Oslo Eiendom har kjøpt tomten, og noe slikt kan det bli i fremtiden. Foto: Dark Arkitekter

Det er imidlertid liten tvil om at det vil komme elektriske nyheter fra den svenske maskinprodusenten i fremtiden, og også høyst sannsynlig hydrogen-nyheter. Volvo Group og Daimler har slått seg sammen om å utvikle hydrogenteknologien videre.

Volvo Maskin flytter

Det har lenge vært kjent at Volvo Maskin kommer til å flytte fra Mastemyr ved E18 like sør for Oslo, der selskapet har holdt til siden 1979. Selskapet skal flytte til et sted langs E6 nord for Oslo (ikke kjent nøyaktig hvor), og egentlig skulle dette skjedd innen utgangen av dette året. Men flyttingen for Norges største maskinforhandler som omsatte for 3,6 milliarder kroner i fjor, er blitt utsatt til «innen desember 2023». Stor Oslo Eiendom har kjøpt tomten på Mastemyr der Volvo Maskin holder til, og skal bygge mellom 500 og 550 boliger på området.

Powered by Labrador CMS