SATSER PÅ RETUR: Det gjenstår noen detaljer før ordningen er oppe og går for fullt, men etter planen skal du kunne levere fra deg gamle kjettinger allerede i årets brøytesesong, sier Stine Lilleseth.

Ruller ut returordning på kjetting

Når kjettinger er utslitt, blir de ofte stuet bort og glemt. Det vil Lilleseth Kjetting endre på ved å innføre en panteordning.

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Skarnes-bedriften har nå gått sammen med Telenor, NMBU, Innovasjon Norge med flere, og etablert et meget spennende opplegg for kjettingretur.

Tanken er kort fortalt å få brukerne til å levere inn brukt kjetting, og godtgjøre returen med verdikupong på ny kjetting fra Lilleseth. Omtrent som å pante flasker, med andre ord! Hvor den utslitte kjettingen kommer fra, har ingen betydning.

12 tonn daglig

Lilleseth Kjetting alene leverer 12 tonn med kjettinger til anlegg, transport og landbruk daglig i høysesong. I løpet av bedriftens 74 år har de levert i alt 75.000 tonn med kjetting. Hadde du lagt alle kjettingene etter hverandre ville det tilsvart en lengde på rundt 3000 km, for å sette det litt i perspektiv. I tillegg kommer mengden andre kjettingprodusenter leverer.

Når et sett er utslitt, blir det skrap for brukeren. Lilleseth Kjetting ser muligheter, som gjenvinning, fordi kjettinger består av relativt rent stål.

Gir rabatt på nye

Selskapet skal nå samle inn utslitte kjettinger, blant annet ved å plassere containere hos forhandlerne. Tanken er at du skal kunne levere inn et sett med kjettinger, uavhengig av merke, å få rabatt på et nytt sett med kjettinger fra Lilleseth.

– Lilleseth kjetting ser at mange i vår bransje henger noe etter i bærekraftsarbeid. Vi har derfor lansert en ordning for retur av kjettinger som vil skape en helt ny standard for å sikre gjenvinning av en råvare det er knapphet på, sier Stine Lilleseth, daglig leder i Lilleseth Kjetting.

Interesse for nye løsninger

Flere forhandlere har allerede meldt interesse. I første omgang skal returpunktet være i form av en container stasjonert hos forhandlerne rundt om. I starten vil utdeling av rabattkupongene skje manuelt, men på sikt ser Lilleseth for seg en mer automatisert returprosess basert på app-teknologi.

– Per i dag vet vi ikke helt hvor langt vi skal strekke automatikken, men teknologien finnes allerede, forteller Lilleseth.

Etter hvert som ordningen blir videreutviklet vil det også være mulig å utstyre containerne med sensorer som sier ifra når de må tømmes.

Hun forteller at de har en løpende dialog med både utdanningsinstitutter, Telenor og har fått støtte av Innovasjon Norge. Prosjektet er tatt opp i Klosser innovasjons inkubator som bistår med nettverk mot teknologileverandører og bistår i produktutviklingen.

Powered by Labrador CMS