Liebherr kompaktkran
Den nye 45-tonneren, LTC 1045-3.1, er et supplement til Liebherrs andre terrenggående modeller i 3-akselklassen. Kranens kompakte utforming gjør den velegnet for arbeid under trange forhold, og den sies å være like god å kjøre på vei som de andre.
Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.
Den nye modellen løser et problem førerne av city-kraner har, nemlig begrenset sikt, noe som ikke er så heldig under kjøring i urbane strøk.
Flyttbar hytte
Med elektronisk styrt hydraulikk kan man gjøre litt av hvert, og å flytte hytta fremover til en egen kjøreposisjon er kanskje ikke verdens mest utfordrende oppgave teknisk sett, men nå er det iallfall gjort av Liebherr.
Hytta beveges fremover til venstre kranhjørne ved hjelp av en teleskoperende arm, og der festes den mekanisk. Som tegningen viser, blir hytta sittende så lavt at føreren har god sikt til høyre under bommen.
Takket være at styringen på bakerste aksel er hastighetsavhengig, er nykommeren meget sporstabil i høyere hastigheter og meget smidig i lave hastigheter, ifølge Liebherrs forhåndskommentar. Svingradiusen målt på bommen, med 14R25-dekk er bare7,4 meter. Blir det for mye, kan selvfølgelig bommen heves slik at chassis-hjørnet utgjør begrensningen. Da blir svingradiusen bare5,9 meter. Chassis-lengden er8,9 meter, men kan reduseres ved å demontere oppbevaringsboksen foran. Da reduseres lengden til7,7 meter. Når det gjelder bredde, er den avhengig av dekkdimensjon. Med rett dekkbredde holder kranen seg innenfor2,54 meter. For en kompaktkran som skal være i stand til å entre en fabrikkhall, eller lignende, er totalhøyden en avgjørende faktor. LTC 1045-3.1 har en høyde på3 meter. Hvis ikke telerestriksjoner og bruvektstabeller ødelegger for den, kan kranen ankomme arbeidsstedet og begynne på jobben umiddelbart. Den veier fullt utstyrt 36 tonn.
Undervogn med nyheter
Motoren er en MB-diesel, den største i OM900-serien, og yter 326 hk/1300 Nm. Girkassen er ifølge informasjonen vi har, en 6-trinns automatkasse fra ZF (med tre trinn bakover). Men det forundrer oss ikke om det er en modifisert ZF AS-Tronic med converter i stedet for plateclutch.
For første gang i Liebherrs historie anvendes luftstyrte skivebremser på en mobilkran. Det gir raskere reaksjon, større bremseeffekt og enklere service. Hvis kunden vil ha retarder, er eneste alternativet en Telma-modell, med andre ord en elektromagnetisk utgave.
STILLING LEDIG:
-
Rosendal Maskin AS søker avdelingsleder
Er du vår nye avdelingsleder for vårt serviceapparat i Norge?
-
STS AB Norge søker servicetekniker
Er DU vår nye kollega?
-
SØBSTAD AS søker anleggsmaskinfører, betongarbeidere
Vi styrker teamet vårt og søker flere medarbeidere!
-
Bulder Verksted AS, Solbergmoen søker mekaniker tunge kjøretøy
Er DU vår nye mekaniker?
-
Walan Maskin AS søker maskinfører
Vi søker 2 dyktige maskinførere!
-
BHL Entreprenør AS søker anleggsmaskinfører
Vi søker maskinfører/dumperfører til Volvo A40 & Volvo A45 dumper
-
Gjøvik Graveservice søker lastebilsjåfør
Er DU vår nye sjåfør?
-
Anleggsgruppen AS søker mekaniker
Er DU vår nye kollega?
-
MAN Truck & Bus Norge AS søker mekaniker
Vi søker mekaniker til vårt verksted på Rudshøgda
-
LIEBHERR-NORGE AS søker anleggsmekaniker
Vi søker anleggsmekaniker Romerike/Eidsvoll