Her støper de brudekket på Dorobrua på E39 i Orkdal kommune. Den er en del av vegprosjektet E39 Harangen-Høgkjølen. Det tok nesten et døgn å støpe brudekket på 700 kubikk betong.
Her støper de brudekket på Dorobrua på E39 i Orkdal kommune. Den er en del av vegprosjektet E39 Harangen-Høgkjølen. Det tok nesten et døgn å støpe brudekket på 700 kubikk betong. (Foto: Jens Øystein Gjersvold/ Statens vegvesen.)

700 kubikkmeter betong på ett døgn

Nesten et døgn tok det å støpe dekket på Dorobrua. Brua bygges som en del av ny E39 Harangen-Høgkjølen.

Mannskapet til underentreprenøren Søbstad startet å støpe kl. 6 tirsdag morgen og ble ferdig i løpet av natt til onsdag 6. august. Det tok nesten et døgn å støpe brudekket.

- 700 kubikk med betong gikk med. 20 mann var med på jobben som var delt i to skift, sier byggeleder Jens Øystein Gjersvold i Statens vegvesen.

Brua er en spennarmet platebru som krysser elva Doroa i Orkdal kommune. Brua blir 93 meter lang med to kjørefelt. Nå er brudekket ferdigstøpt og skal stå å herde i en måned før anleggsbilene kan kjøre på brua.

Nå gjenstår oppspenning, bygging av kantdrager, tilfylling på sidene, montering av rekkverk, legging av membran og asfalt, før brua er ferdig. Den åpnes for allmenn ferdsel når resten av veiprosjektet E39 Harangen-Høgkjølen står ferdig høsten 2015. Frem til da vil den bli brukt av anleggsbilene som en viktig adkomst til anleggsområdene.

Forsiden nå