Nordøyvegen gir fastlandssamband for omlag 2900 mennesker på Lepsøya, Haramsøya, Skuløya/Flemsøya og Fjørtofta i Haram kommune og Harøya og Finnøya i Sandøy kommune i Møre og Romsdal. Lepsøybrua blir ei 800 meter lang bru fra Skjeltene på fastlandet over skipsleia til sjøfylling mot Lauka og Hestøya.
Nordøyvegen gir fastlandssamband for omlag 2900 mennesker på Lepsøya, Haramsøya, Skuløya/Flemsøya og Fjørtofta i Haram kommune og Harøya og Finnøya i Sandøy kommune i Møre og Romsdal. Lepsøybrua blir ei 800 meter lang bru fra Skjeltene på fastlandet over skipsleia til sjøfylling mot Lauka og Hestøya. (Illustrasjon: Statens vegvesen)

Bladt skal bygge den 800 meter lange Lepsøybrua

4000 tonn stål går med når brua skal reises.

Danske Bladt Industries A/S har signert kontrakt med Skanska Norge på å bygge Lepsøybrua på fylkesvei 659 i Møre og Romsdal.

Lepsøybrua blir 800 meter og skal bygges med 4000 tonn stål. Brua blir en del av Nordøyveien som skal gi veiforbindelse til fastlandet for rundt 2700 menneske på Lepsøya, Haramsøya, Skuløya/Flemsøya og Fjørtofta i Haram kommune og Harøya og Finnøya i Sandøy kommune.

Fra 1. januar 2020 blir disse kommunene en del av nye Ålesund kommune.

Sju bruseksjoner

Brua skal bestå av sju seksjoner som leveres via lekter og heises på plass med en sjøgående kran sent på sommeren 2020.

- Vi er stolte over at Skanska Norge har valgt Bladt for dette viktige prosjektet i Norge. Det er et synlig bevis på vår styrke på bruleveranser, både som stålleverandør og som brubygger. Vi ser frem til et godt og konstruktivt samarbeid med Skanska Norge og Statens vegvesen, sier Kim Bringsjord, infrastrukturdirektør hos Bladt Industries A/S.

Skanskas kontrakt med Statens vegvesen

Nordøyvegen skal knytte Nordøyane til fastlandet via sjøfyllinger, undersjøiske tunneler og bruer. Det skal til sammen bygges 13 kilometer undersjøisk tunnel, fordelt på tre tunneler.

I tillegg kommer åtte kilometer vei i dagen, hvorav tre bruer.

Skanska signerte kontrakt på jobben i 2018, kontraktsummen er på .

Møre og Romsdal fylkeskommune er veieier, og Statens vegvesen er tildelt ansvaret for byggingen. Totalkostnad er beregnet til 4,9 milliarder kroner. Det er «antatt» at veien blir åpnet i 2022.

Forsiden nå

Norges klimapolitikk: En fiasko siden 2006 – konkrete virkemidler må til

Til tross for de ulike regjeringers selvskryt i stortingsdokumenter siden 2006, er lite eller ingenting oppnådd i klimapolitikken. Målet om 40 prosent klimareduksjon i ikke-kvotepliktig sektor (Granavolden-erklæringen sier 50 prosent) i 2030 er neppe innen rekkevidde, men mye kan gjennomføres hvis tiltak og virkemidler utformes og gjennomføres konkret. Det er ikke skjedd til nå. I denne artikkelen vises forløpet fra 2006, men også gjennomførbare tiltak og virkemidler for hvordan målene kan nås med veitrafikken som eksempel.