Scania G490 8x4 offroad med en helautomatisk Allison-girkasse, 4000 Series. (Foto: Allison Transmission)
Paul Nilsson i DP Åkeri har målt drivstofforbruket til 5 liter per mil med 60 tonn totalvekt på bil og henger og når 85 % av transportene skjer med henger. (Foto: Allison Transmission)

Ble mer produktiv med mindre motor

Da DP Åkeri nylig investerte i en Scania G490 8x4 offroad, falt valget på en mindre motor og en helautomatisk Allison-girkasse for å øke produktiviteten.

- Automatkassen gjorde at jeg kunne velge en mindre og lettere motor og likevel være like produktiv som med en større, forteller Paul Nilsson i DP Åkeri i Sverige.

- En lettere motor er billigere i drift, og man kan utnytte mer av totalvekten til last. Girkassen gir fordeler i begge ender, for å si det slik.

Scania G490 8x4 med 4000 Series

DP Åkeri ble etablert på begynnelsen av 1970-tallet av Sven Nilsson, og drives i dag av sønnene Daniel og Paul. Firmaet kjører tungtransport av blant annet grus og fyllmateriale til byggefirmaer i Halmstad-området.

Til sin nyeste lastebil, en Scania G490 8x4 offroad, valgte de en helautomatisk Allison-girkasse i 4000 Series. Det har de ikke angret på, og vil velge det samme også når firmaets andre lastebil blir moden for utskifting.

- Vi kjører ofte med tung last både i kuperte grustak og i bystrøk, og innimellom også på landeveier, sier Paul Nilsson.

- Da en av lastebilene måtte skiftes ut, syntes vi at det var en god anledning til å velge en Allison-girkasse.

Paul Nilsson i DP Åkeri i Sverige er godt fornøyd med Allison-transmisjon, og han skal ha det når bedriftens andre lastebil skal skiftes ut også.
Paul Nilsson i DP Åkeri i Sverige er godt fornøyd med Allison-transmisjon, og han skal ha det når bedriftens andre lastebil skal skiftes ut også. Foto: Allison Transmission

 

- Gjør sjåføren mer produktiv

Allisons patenterte trinnløse kraftoverføring (Continuous Power Technology) gir myke og jevne girskift med full kraft. Dette gir, ifølge Allison, en overlegen akselerasjon.

Giringen skjer automatisk «til rett tid», og føreren kan konsentrere seg om selve kjøringen.

Allison skriver i en pressemelding:

«En helautomatisk Allison-girkasse gir maksimal kraft ved giring, mens en manuell eller automatisert manuell girkasse (AMT) mister kraft. I og med at det ikke oppstår kraftavbrudd i det hele tatt, blir sjåføren mer produktiv selv med en mindre motor.»

Ett ekstra lass

- Akselerasjonen fra stillestående på flat mark er helt utrolig. Jeg har ingen problemer med å følge trafikkrytmen, sier Nilsson.

- Giringen er helt rykkfri, og jeg mister ikke kraft hver gang jeg girer. I gjennomsnitt betyr det at jeg rekker ett ekstra lass hver dag, naturligvis avhengig av kjørestrekning. Det slår positivt ut for lønnsomheten, sier Nilsson.

En helautomatisk Allison-kasse har en momentomformer som loves å mangedoble motorens dreiemoment og levere mer kraft til drivhjulene. Dette skal da øke ytelsen, akselerasjonen og fleksibiliteten.

Fem liter på mila med 60 tonn

Å bli tvunget til å stoppe med fullastet bil og henger i en bratt bakke i et grustak oppleves som et mareritt for de fleste førere, men ikke for Nilsson:

- Med automatkassen er det ingen sak.  Det er ikke nødvendig å planlegge for problematiske stopp. Det er bare å kjøre. Opp kommer man alltid.

Nilsson har målt drivstofforbruket til 5 liter per mil med 60 tonn totalvekt på bil og henger og når 85 % av transportene skjer med henger.

Forsiden nå