Illustrasjonsbilde fra en kjettingkontroll der man måtte vise at man faktisk kunne legge på kjettingene man hadde med seg.
Illustrasjonsbilde fra en kjettingkontroll der man måtte vise at man faktisk kunne legge på kjettingene man hadde med seg. (Foto: Espen Braata)

- Blir gjort økonomisk ansvarlig for kjettingbruk

- Det er ikke uvanlig at sjåførene ikke kan legge på kjetting eller venter i det lengste med å legge dem på fordi sjåførene blir gjort økonomisk ansvarlig for kjettingene av sin arbeidsgiver.

Dette skriver Jan-Erik Myhr og Runar Inge Larsen i Statens vegvesen Region midt i en kronikk på vegvesen.no.

Deres erfaring er at de største utfordringene kommer med utenlandske kjøretøy som ikke er i fast transport i Norge. Her varierer vinterutstyret i kvalitet:

- Vi ser at kjettingene enten er for lange, for korte eller har for dårlig kvalitet.

Fra 1. november til mandag etter 2. påskedag skal et vogntog ha med seg sju kjettinger som er tilpasset hjulene til kjøretøyet. Fra 15. november til 31. mars skal alle kjøretøy over 3500 kg ha merkede vinterdekk med minimum 5 millimeter mønsterdybde.

Føreren skal selvsagt også utenfor disse datoene sørge for at kjøretøyet har nødvendig veggrep for å kjøre trygt.

Forsiden nå