Brottsjøene gjør gravingen vanskelig. Hytta er erstattet av et bur, noe større enn hytta. Mann og maskin får virkelig prøvet seg, og en forstår at det må være gunstige værforhold for at dette skal gå.
Brottsjøene gjør gravingen vanskelig. Hytta er erstattet av et bur, noe større enn hytta. Mann og maskin får virkelig prøvet seg, og en forstår at det må være gunstige værforhold for at dette skal gå.

Brøyt som ubåt

Husker du denne saken om Brøyten som arbeidet under vann i A&T nummer 10, 1988? Den er skrevet av Thor Hauff og blir gjengitt i sin helhet.

Gravemaskin under vann er noe de fleste forbinder med uhell, plunder og heft og ikke minst store utlegg. Det er slett ikke tilfelle på Jæren i disse dager, for der går en ombygget Brøyt X20 TL som bokstavelig talt skal på dypet.

Jobben består i å grave ned avløpsrøret fra et fremtidig renseanlegg. Diameteren på det utlagte stålrøret er 80 cm, kraftig overdimensjonert for å kunne motstå de kreftene man vet det blir utsatt for på lang-grunnen. Røret blir liggende slik at 10 m dyp først nås 500 m fra land. Det skal graves ned 1,5 m under havbunnen og fylles over. Utfordring, eller hva?

SE OGSÅ:

Bunnen består av ren stein opptil 80 cm størrelse og ikke noe finstoff av betydning, et forhold som gjør gravingen ekstra vanskelig. Meningen er at røret skal sige ned i den oppgravde grøfta og at strømmene i vannet skal sørge for overfyllingen. Nor Dive fra Tromsø er utførende entreprenør for IVAR, et interkommunalt vann- og avløpsselskap.

Spesiell maskin

Det er Rogaland Maskinservice A/S på Bryne som har gjort Brøyten om til undervannsmaskin. Motoren og hydraulikkpumpene er tatt av og erstattet med et lodd som veier like mye. Disse komponentene står i en liten båt og er forbundet til gravemaskinen med 50 m slanger.

En wire, godt kortere enn slangene, skal sikre at disse ikke blir slitt av. Det er også laget hull i graveutstyret for at dette skal fylles med vann. Oppdriften er jo lik vekten av fortrengt væskemengde. Hytta er fjernet og erstattet av en bøylekonstruksjon, noe større enn hytta for å gi plass til dykkeren og flaskene hans. Ombyggingen av maskinen tok omtrent 14 dager, og gravejobben var tenkt utført på en ukes tid.

Drivaggregatet med pontonger. Bøyene markerer slangene til maskinen. Det grove materialet på stranden gir inntrykk av hvilke masser man graver i.
Drivaggregatet med pontonger. Bøyene markerer slangene til maskinen. Det grove materialet på stranden gir inntrykk av hvilke masser man graver i. Foto: Geir Sveen, Stavanger Aftenblad.

Væravhengig

Jobben er voldsomt væravhengig. Det viser seg at det må være ganske rolig sjø for at dykkeren skal kunne sitte godt på maskinen uten å ha problemer med bølger og grunnbrott. Derfor er det blitt noen ventedager.

De grove massene gjør at maskinen står svært ustøtt. Som alltid når en roter i vann blir sikten redusert, så dykker/gravemaskinkjører må nærmest føle seg fram etter røret med beltene. Det kan ikke være helt lett!

Det er for øvrig folk fra et lokalt dykkerfirma som kjører, og tre dykkere deler på jobben. Jeg tipper de er godt fornøyd når dagen er over! Vedlikehold med fett skal også gjøres i løpet av dagen, og om kvelden må maskinen spyles av for å holde rusten i sjakk!

Nye utfordringer venter

Folkene med undervannsmaskinen har allerede fått reaksjoner på sin uortodokse måte å takle utfordringen på.

Et landbasert lakseoppdrett ønsker seg nemlig en rørgate ned til 40 m for å hente algefritt sjøvann. For å løse dette regner ubåt-Brøyt-eierne med å måtte ta hjelp av undervannskamera. Det er morsomt med nye løsninger, og det skal bli spennende å se hva karene på Jæren får til videre.

Forsiden nå