ELEKTRISK: Her er det elektrisk knusing. Forskere mener det er fullt mulig å gjennomføre elektriske, eller utslippsfrie anleggsprosjekter i Norge. Foto: Geir Skaje, Berthelsen og Garpestad
Analyse viser at utslippsfrie anleggsprosjekter fungerer
SINTEF: Forskningsmiljøet slår fast at pilotprosjekter viser at det er fullt gjennomførbart med utslippsfrie anleggsprosjekter i Norge.
Transportvirksomhetene Nye Veier, Statens vegvesen, og Bane
Nor har gjennomført flere pilotprosjekter for å utvikle og teste utslippsfrie
anleggsplasser. Sintef har evaluert pilotene og Samferdselsdepartementets
tilskuddsordning for slike prosjekter.
– Alt i alt ser vi et stort potensial for å oppskalere
bruken av utslippsfrie løsninger, men det trengs mer koordinert innsats og
kunnskapsdeling på tvers i bransjen for at det skal skje, sier Sintef-forsker
Lillian Mathisen.
Sintefs evaluering er basert på intervjuer med involverte i
pilotprosjektene i tillegg til dokumentanalyse.
Utfordrende å få nok strøm
Pilotene viser at utslippsfrie løsninger på anleggsplass i
det store og hele fungerer, selv om det er noen utfordringer. Og mange av
utfordringene er organisatoriske heller enn rent tekniske: Det handler om
opplæring, beskrivelse av behov, bestilling, planlegging og anleggsdrift.
Tilgang på strøm har vært et tilbakevendende tema
intervjuene. Både det praktiske i å få strømmen frem til der maskinene skal
lades, at strøm og effekt blir tilgjengelig i tide og det er utfordringer i
dialog med netteier.
– Flere av dem vi intervjuet, påpekte hvordan oppfatningen
av tid og tidshorisont er ulik mellom en netteier med et «evighetsperspektiv»
og et anlegg med veldig kort tidshorisont og knappe frister, sier
Mathisen.
Viktige læringspunkter er derfor behov for mer tid til
gjennomføring av pilotene og mer erfaringsdeling mellom deltakerne.
Nødvendig støtteordning
Evalueringen viser at Samferdselsdepartementets
tilskuddsordning har vært avgjørende for å teste og ta i bruk ny teknologi,
flere av intervjuobjektene mener tiltakene aldri ville blitt gjennomført uten
økonomisk støtte.
Nå har støtteordningen eksistert i to år, og støtten har i
hovedsak gått til piloter som faser inn elektriske maskiner som alternativ til
fossil-maskiner. Disse prosjektene er enklest å gjennomføre og krever få
deltakere. Det har derimot vært få piloter som viser mer effektiv bruk av
maskiner, eller som involverer flere deltakere.
– Nå er tiden moden for å løfte blikket å få fram piloter
som bidrar på andre områder enn det teknologiske. For eksempel kan geografi,
type anlegg og organisatorisk og markedsmessig modenhetsgrad legges til grunn
for utvelgelse av piloter i fremtiden, sier Mathisen.