Dana skal bygge drivlinje for Mecalac e12 elektrisk hjulgraver på 11 tonn.
Dana skal bygge drivlinje for Mecalac e12 elektrisk hjulgraver på 11 tonn. (Foto: Dana)

Dana utvikler for Mecalac

Dana skal utvikle en spesaltilpasset drivlinje for den nye elektriske Mecalac e12 hjulgraveren.

Nyheten om at det er Dana som skal bygge denne kundetilpassede løsningen ble sluppet i juli. Mecalac viste den nye e12 på Intermat tidligere i år, og blir en batteridrevet hjulgraver i 11-tonnsklassen. Maskinen vant en pris på Intermat for beste energiovergang-løsning.

Maskinen er bygget på plattformen til Mecalac 12MTX. E12-maskinen får Dana Spicer 112-akslingerog Spicer 367 «shift-on-fly» transmisjon.

Teknisk sjef Jean-Baptiste Rousseau i Mecalac. Foto: Dana
e12 ble vist på Intermat i Paris i april 2018. Foto: Klaus Eriksen

- Det europeiske anleggsmarkedet går i retning av null-utslippsutstyr for små og mellomstore maskiner, og kundene krever effektive og pålitelige maskiner. Dana klarte å tilpasse drivlinjen på 12MTX også for elektrisk drift med den samme infrastrukturen i maskinen. Med deres tekniske ekspertise og samarbeidsvillighet, klarte vi å utvikle en optimal løsning og sette fortgang i produksjonen av denne maskinen for markedet, sier teknisk sjef Jean-Baptiste Rousseau i Mecalac.

Den nye elektriske maskinen har LiFeP04 batteriteknologi (lithium iron phosphate) som skal vare tre ganger så lenge som «klassiske batterier», og pakken i e12-maskinen skal gi åtte timers drift. Det tar ca. syv timer å lade batteriene.

Dana har lang historikk i å utvikle drivlinjer for hydrid og elektrisk utstyr, og også selvsagt for utstyr med forbrenningsmotorer. Selskapet har også eget patentert system for kjøling av batterier.

Forsiden nå