De første demobilene av den nye MAN-serien er nå på plass i Norge. I løpet av sommeren vil også de første kundebilene ankomme.
De første demobilene av den nye MAN-serien er nå på plass i Norge. I løpet av sommeren vil også de første kundebilene ankomme. (Foto: Katharina Fjeld)

De første av de nye MAN-bilene

Rett før Norge og Europa stengte ned grunnet covid-19, presenterte MAN den nye lastebilgenerasjonen. Nå er de første bilene ankommet Norge.

MAN TGX 28.510 på plass i Norge. Foto: Simen Braglien

Endelig er produksjonen kommet godt i gang, og sist helg ankom de første fire demobilene Oslo. De første kundebilene er også på vei og skal leveres i løpet sommeren.

MAN Truck & Bus har introdusert et fullstendig nyutviklet lastebilprogram for første gang på 20 år. Serien er orientert mot de endrede kravene innenfor transportindustrien, og setter nye standarder for blant annet assistentsystemer, sjåførorientering og digitalt nettverk. Med drivstoffbesparelser på inntil 8,2 prosent oppnår den nye MAN Truck Generation i tillegg en betydelige reduksjon i CO2-utslipp.

Sjåføren i fokus

En helt ny førerplass. Foto: Lothar Reichel

Mer enn 700 sjåfører ble tatt med på råd under utviklingen av den nye lastebilgenerasjonen. I tillegg har mer enn 300 internasjonale kunder fra 16 land vært med på å definere de viktigste kravene til de nye kjøretøyene.

MAN New Truck Generation har fokusert på brukervennlighet, optimal ergonomi, nettverk med digitale enheter og applikasjoner, og sist, men ikke minst, optimal plass, et gjennomtenkt oppbevaringskonsept og sovekomfort. Et av høydepunktene i den nye modellen er rattet. Rattjusteringen er veldig fleksibel slik at alle sjåfører kan finne sin optimale kjørestilling.

Enda bedre drivstofføkonomi

Euro 6d motorfamilien som ble introdusert i 2019 og som strekker seg fra 160 til 640 hk, oppnår sitt fulle effektivitets-potensial med den nye lastebilgenerasjonen. Dette skjer i kombinasjon med forbedrede drivlinjer og enda mer avanserte programvare-komponenter. Forbedret aerodynamikk med det nye førerhusprogrammet er også medvirkende til reduksjon i drivstofforbruket, inntil 8,2 prosent for langtransport. Dette er bekreftet av den tyske kontroll-organisasjonen TÜV som har gjennomført en test med nye MAN TGX 18.470 med Euro 6d-motor. Besparelsen på 8,2 prosent fremkommer i en sammenligning med foregående modell 18.460 med Euro 6c-motor.

Medvirkende til drivstoffbesparelsen er også den forbedrede GPS-styrte cruisekontrollen EfficientCruise som har fått funksjonen "dynamic sailing" som reduserer drivstofforbruket på flate veistrekninger. Dette skjer ved at cruisekontrollen medfører at motorstyringen vekselsvis gir gass for så å la kjøretøyet rulle. Ved adaptiv bruk av cruisekontrollen, ved at man har tastet inn en minsteavstand til forankjørende, sørger systemet for en økning av avstanden til bilen foran før bakketoppen for å kunne rulle uhindret lenger i den kommende utforbakken. En ny effektoptimalisert hypoid drivaksel med den raske utvekslingen 2,31 er også medvirkende til forbedret drivstofføkonomi.

Den nye lastebilfamilien har fått et helt nytt infotainmentsystem. Kunden kan velge mellom forskjellige skjermløsninger, og i de best utstyrte utgavene kan sjåføren styre alle funksjoner ved hjelp av et dreibart og trykkbart hjul med høyre hånd, uten å ta blikket bort fra veibanen.

Forsiden nå