Den EGR-frie Euro 6-motoren
«Ingen kan klare Euro 6 uten utslippsbehandling, ingen kan klare Euro 6 med bare eksosresirkulering», uttalte Meinrad Signer, General Manager ved FPTs utviklingssenter i Arbon.
Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.
For et års tid siden annonserte Iveco og FPT (Fiat Powertrain Technologies) at målet var motorer med utelukkende SCR-teknologi (Selective Catalytic Reduction). Sist høst ble det klart at målet var oppnådd, og Cursor 11-motorene ble først vist på Solutrans-utstillingen i Frankrike, etter fire års utvikling. Det har ifølge FPT-utviklerne ikke vært ønskelig å benytte både EGR og SCR.
Likevel har en av de største utfordringene for Iveco og FPT vært alle de utenforliggende utfordringene rundt OBD (om bord diagnosesystem) og at utslippskravene nå skal være gjeldende under alle vær- og bruksforhold.
Løsningen - HI-eSCR
Ved å redesigne SCR-systemet har FPT klart å tilfredsstille utslippskravene uten bruk av EGR. Alle andre motorprodusenter som har vist Euro 6-løsningene foreløpig, benytter både EGR og SCR.
FPT benytter siste generasjon common rail-innsprøytning med et innsprøytningstrykk på inntil 2200 bar. Stempler og topplokk er modifisert for å forbedre sylinderfyllingen. Ved å unngå eksosresirkulering har FPT en motor som hele tiden puster ren luft slik at forbrenningen optimeres og partikkelfilteret får en passiv regenerering. Dette sparer også oljen, og ved gunstig kjøring kan oljeskiftintervallene være så høye som 150.000 kilometer.
Etterbehandlingen skjer ved hjelp av en kompakt enhet som inneholder en dieseloksidasjonskatalysator (DOC) som i hovedsak reduserer utslippene av hydrokarboner og CO. En av de viktigste utviklingene her er en helt ny metallsammensetning. Videre overtar et passivt DPF-filter (dieselpartikkelfilter)som ikke trenger aktiv regenerering ettersom motoren får en konstant strøm av frisk luft. Bruken av urea er økt noe for å redusere NOx, og det trengs ca. 1% AdBlue pr. gram NOx som skal behandles i SCR-enheten. Før eksosen slipper ut i det fri, passerer den en CUC (Clean-Up Catalyst) som fjerner eventuell rest-ammoniakk fra AdBlue. Dette er da hva FPT har valgt å kalle en HI-eSCR-løsning. Kunden får ifølge FPT et redusert drivstofforbruk ved at forbrenningen kan optimaliseres uten bruk av tilleggskjøling og eksosresirkulering.
For alle Euro 6-motorene
Det nye SCR-systemet vil i første omgang bli tilgjengelig både i Tector og Cursor-motorseriene. Den sistnevnte serien vil også få en familieøkning med en 16-liters motor i løpet av 2014.
STILLING LEDIG:
-
Rosendal Maskin AS søker avdelingsleder
Er du vår nye avdelingsleder for vårt serviceapparat i Norge?
-
STS AB Norge søker servicetekniker
Er DU vår nye kollega?
-
SØBSTAD AS søker anleggsmaskinfører, betongarbeidere
Vi styrker teamet vårt og søker flere medarbeidere!
-
Bulder Verksted AS, Solbergmoen søker mekaniker tunge kjøretøy
Er DU vår nye mekaniker?
-
Walan Maskin AS søker maskinfører
Vi søker 2 dyktige maskinførere!
-
BHL Entreprenør AS søker anleggsmaskinfører
Vi søker maskinfører/dumperfører til Volvo A40 & Volvo A45 dumper
-
Gjøvik Graveservice søker lastebilsjåfør
Er DU vår nye sjåfør?
-
Anleggsgruppen AS søker mekaniker
Er DU vår nye kollega?
-
MAN Truck & Bus Norge AS søker mekaniker
Vi søker mekaniker til vårt verksted på Rudshøgda
-
LIEBHERR-NORGE AS søker anleggsmekaniker
Vi søker anleggsmekaniker Romerike/Eidsvoll