Henrik Gustafsson kjører tømmer i skogen sammen med faren Peter i Småland, Sverige. De har begge merket en stor forskjell når det kjøres med og uten Volvo Dynamic Steering.
Henrik Gustafsson kjører tømmer i skogen sammen med faren Peter i Småland, Sverige. De har begge merket en stor forskjell når det kjøres med og uten Volvo Dynamic Steering.

Dynamic Steering hindrer skader

Volvos elektroniske hjelpestyring, Dynamic Steering, skal kunne gi lastebilsjåførene færre belastningsskader.

Undersøkelser som både Volvo Trucks og uavhengige forskningsinstitusjoner har utført, konkluderer med at halvparten av lastebilsjåførene har muskel- og skjelettproblemer, som regel konsentrert til rygg, nakke og skuldre.

Dynamic Steering reduserer bevegelsene i rattet som oppstår ved ujevnheter i veien, i mange tilfeller nesten fullstendig. I tillegg reduserer hjelpestyringen kraften som trengs for å betjene rattet med opptil 75% i lave hastigheter. Innretningen holder også kjøretøyet mer stabilt ved kjøring i kraftig sidevind, samt gjør det lettere å rygge lastebilen.

Bevegelser fra veien

Jonas Nordquist er ansvarlig for produktfunksjon og lønnsomhet hos Volvo Trucks.
Jonas Nordquist er ansvarlig for produktfunksjon og lønnsomhet hos Volvo Trucks.

- Hvis du tar bort alt som kan hende sjåføren utenfor lastebilen, er gjentatte bevegelser fra ujevnheter i veien og fra styring og giring, såkalt "vibrasjon i hele kroppen", hovedårsaken til yrkesskader, sier Jonas Nordquist, ansvarlig for produktfunksjon og lønnsomhet hos Volvo Trucks. - Veien er aldri helt jevn, og kroppen vil riste med bevegelsene. Dette fører til skader som skyldes gjentatte belastninger. Det er en slitasje i muskelen, akkurat som en tennisalbue, sier han

LES OGSÅ:

Lange dager bak rattet gjør at mange lastebilsjåfører får smerter i øvre del av ryggen. 27-årige Henrik Gustafsson er en av dem. For fem år siden, da han kjørte langtransport til Norge, fikk han problemer med en muskel bak venstre skulder. Han sluttet å kjøre langtransport og begynte å kjøre tømmer i skogen med faren. Han begynte også å trene, men problemet forsvant ikke helt. For ett og et halvt år siden fikk han imidlertid muligheten til å kjøre nye Volvo FH med Volvo Dynamic Steering i forbindelse med felttester. Siden da har ryggen vært mye bedre. - Forskjellen nå er at jeg ikke trenger å være på vakt eller reservere meg når jeg kjører. Med Volvo Dynamic Steering er lastebilen svært stabil, sier Gustafsson.

LES OGSÅ:

Forsiden nå