En såret Per Madsen på NLF-landsmøtet

– Jeg har tatt et valg. Men det er sårt å vite at det har foregått et spill bak min rygg som forbundsleder.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Det fremhevet Per Madsen (68) i sin takketale på NLF-landsmøtet i Alta fredag.

– Det har vært en tøff vinter for meg personlig. NLF-organisasjonen har hatt gående et spill og en prosess rundt ledervervet jeg ikke visste om. Her har de tatt mannen i stedet for ballen på en uverdig måte, sa en skuffet Madsen.

Han understreket overfor landsmøtedeltagerne at han på planleggingskonferansen for et år siden sa ja til å stille på gjenvalg for to nye år som forbundsleder.

– I etterkant settes det i gang en prosess på NLFs fylkesårsmøter om at de ikke har tillit til sittende leder, og ønsker seg derfor en ny. Jeg var den siste som fikk vite om dette spillet. Dette trodde jeg var en metode som var avviklet for flere ti-år siden. Enhver organisasjon kan velge hvem man vil, men det forutsetter en åpen og ærlig prosess, og ikke på den forunderlige måten vi her er vitne til, understreket Madsen.

Tok valget

Han sto overfor to valg: Enten kjempe om vervet til the bitter end, eller trekke seg som forbundsleder. Madsen valgte det siste med følgende begrunnelse: - Jeg ønsker ikke fokus på personstrid innen denne organisasjonen. Men jeg håper NLF-organisasjonen har lært noe etter dette uverdige spillet, sa Madsen som nå har fått sin arvtager i tidligere nestleder, Tore Velten.

Som ihuga forkjemper for norske lastebileiere og norsk samferdsel har Madsen aldri lagt skjul på at NLF er organisasjonen i hans hjerte.

Vaktbikkje

For to år siden takket han for seg som daglig leder i Svendsrud Transport. Selv om Madsen har en rekke styreoppgaver i andre godsselskaper, og som styreleder i tre av disse, fikk han dermed mer tid til NLF.

Madsen understreket i sin tale til NLF-landsmøtet viktigheten med å stå på kravet om like rettigheter.

- Vi vil ha like konkurransevilkår i alle ledd. NLF skal være norske transportørers vaktbikkje hele tiden og se til at det konkurreres rettferdig og på like vilkår. Forskjellbehandling, sosial dumping og kabotasje vil vi ikke ha noe av, sa Madsen som også understreket betydningen av en sterkere synliggjøring i trafikkbildet.

Powered by Labrador CMS