Én sjåfør kjører alle bilene

Én sjåfør kjører alle bilene

Sjåføren i den første lastebilen på bildet kjører begge lastebilene og de tre personbilene bak - samtidig.

Tidligere i år ble Safe Road Trains for the Environment(SARTRE)-prosjektet prøvd for første gang på en offentlig trafikkert vei. Dette skjedde rett utenfor Barcelona.

Når en bil med SARTRE-systemet kjører bak en annen med samme system, kan føreren bak sende forespørsel om å koble seg fjernstyrt på første bil. Dersom føreren av første bil godtar forespørselen, følger andre bil bevegelsene til den første (se video nederst). Flere biler kan kobles sammen på denne måten, slik at det dannes et vogntog med mange biler.

Sparer drivstoff

SARTRE er et EU-finansiert prosjekt med flere deltakere, blant andre Volvo. Målet er å finne sikre og miljøvennlige transportmetoder for fremtiden. En fordel med systemet er at biler kan kjøre tettere i rushtrafikk i fartsgrensen. En annen er lavere drivstofforbruk for bilene som kjører bak på grunn av mindre luftmotstand. Systemet har også potensiale i seg til å gjøre trafikken sikrere enn ved «manuell» kjøring.

To spørsmål melder seg imidlertid: Hva skjer hvis føreren av første kjøretøy krasjer eller kjører av veien? Og hva skjer dersom første bil har mye bedre grep på vinterveien enn bilen bak i en sving?

(Se Youtube-klipp nederst.)

Forsiden nå