Det var tunnelboremaskinen Åsa som til slutt fikk has på Hallandsåsen. Alle (foto: Trafikverket)
Plasser & Theurer SVM 1000 sporlegningsvogn ble brukt i tunnelen. Ved maks hastighet kan den legge to kilometer jernbanespor i døgnet. (foto: Trafikverket.)

Endelig åpnet mareritt-tunnelen

Etter 40 år og 11-dobling av opprinnelig kostnad er tunnelen som forårsaket Skandinavias største anleggsskandale endelig åpnet.

1975.

Norge innfører forbud mot alkohol- og tobakksreklame. Saigon faller. Bruce Springsteen gir ut Born to Run. Partiet SV grunnlegges.

Og svenskene begynner å planlegge Hallandsåstunnelen.

Forrige uke kunne svenske trafikkmyndigheter endelig feire åpningen av tunnelen, etter 40 år med kostnadssprekk, miljøskandaler, rettssaker og pinlige anleggsfiaskoer.

Tunnelen er en jernbanetunnel på 8,7 km mellom Göteborg og Malmö, og fjerner den verste flaskehalsen på jernbanestrekningen mellom Malmö og norskegrensa.

11 milliarder kroner

Fra den nordre tunnelåpningen.
Fra den nordre tunnelåpningen.

Men veien fram til åpningen har vært svært kronglete, med en byggeprosess som har stanset flere ganger, og en kostnad som til slutt endte på 11 milliarder svenske kroner.

Selve tunneldrivingen begynte i 1993. Planen var å bruke et tradisjonelt tunnelbor. Boret kom 13 meter inn i fjellet før det satt bom fast.

Da ble løsningen å gå over til sprenging, men vannlekkasjer skapte så store problemer at entreprenøren Kraftbyggarna ga opp i 1995.

Miljøskandale

Skanska overtok, og prøvde å tette lekkasjene med stoffet Rhoca-Gil. Stoffet var giftig, og etter at 100 meter av tunnelen var tettet døde fisk i en bekk i nærheten, kuer ble syke og arbeidere ble forgiftet. Arbeidet med tunnelen ble atter stoppet i 1997. Flere direktører i Skanska og produsenten av Rhoca-Gil ble bøtelagt, og det samme ble Skanska og Baneverket.

Først i 2003 kom arbeidet i gang igjen, etter endeløse utredninger og rettssaker.

Åsa ordnet biffen

I 2005 ble tunnelboremaskinen Åsa satt i gang, og tok fatt på et boreprosjekt som ble komplisert på grunn av vanskelige geologiske forhold. Blant annet måtte et 230 meter langt område fryses ned med en saltløsning for at drivingen skulle kunne fortsette.

En strekning av tunnelen måtte fryses med en saltløsning på -40 grader for at drivingen skulle kunne gjennomføres.
En strekning av tunnelen måtte fryses med en saltløsning på -40 grader for at drivingen skulle kunne gjennomføres.

 

Men man kom til slutt gjennom den seige åsen. I 2010 var det første av to tunnelrør ferdigboret, og i 2013 det andre.

Enorm kapasitetsøkning

Västkustbanan, som tunnelen blir en del av, består av 85 prosent dobbeltspor, og enkeltsporet over Hallandsås er den største gjenværende flaskehalsen.

Tunnelprosjektet består av to 8,7 km lange jernbanetunneler mellom Båstad i nord og Förslöv i sør.

Når dobbeltsporet gjennom åsen nå er klar til trafikk, vil det være mulig å doble togenes godsvekt, øke antall tog fra fire til 24 per time og kjøre 200 km/t i stedet for 80 km/t.

Forsiden nå