De nye varebil-versjonene har fått lengre akselavstand og kortere overheng bak.
De nye varebil-versjonene har fått lengre akselavstand og kortere overheng bak.

Fornyer Daily-plattformen

Tredje generasjon Daily vises i juni. Ifølge en pressemelding fra selskapet er bilen helt redesignet.

Iveco beholder den tradisjonelle chassis-oppbyggingen av bilen som gjør at den fremdeles vil ha et fleksibelt bruksområde. Bilen skal ha blitt fornyet på de fleste områder, og det nevnes at spesielt varebilutgaven har fått et optimert varerom med to nye lastekapasiteter på 18 og 20 m3.

Iveco hevder også at bilens kjøreegenskaper er vesentlig forbedret. Blant annet er akselavstandene forlenget, og det bakre overhenget er kortet noe ned. Dette skal ikke gå på bekostning av manøvreringsegenskapene på trange plasser, sies det i meldingen fra selskapet.

Alle modellene opp til 3,5 tonn får ny forhjulsfjæring, og på modeller med single bakhjul kommer også en ny fjæring som reduserer lastehøyden med 55 mm.

Bilens drivstofforbruk skal være redusert med over 5%. Fremdeles vil Daily leveres med et stort utvalg motorer, girkasser og drivakselutvekslinger slik at den enkelte kundes behov vil kunne tilfredsstilles.

Ifølge pressemeldingen skal førerhuset også ha blitt sterkt forbedret med en følelse for føreren som minner om det vi finner i personbiler. Videre skal den innvendige lydisoleringen og et forbedret klimaanlegg være på plass.

Daily vil som tidligere også bli tilgjengelig som minibuss. De nye bilene vil bli produsert ved fabrikkene i Suzzara, Italia og Valladolid i Spania og være i salg i hele Europa i løpet av juni.

Forsiden nå