Cat-graveren henger trygt i wiren i det bratte unnarennet, mens maskinfører Pål Stormoen (t.v.) og landmåler Nils Olav Roland, John Galten AS, planlegger dagens arbeid.
Vinsjen er montert i graverens bakende med et HK-feste.

Fra arkivet: Galten «bånner» Renabakkene

Sak om John Galtens wiregraving i Renabakkene, hentet fra Anlegg&Transport nummer 10, 2010. Journalist er Hans Fossum.

John Galten AS er på plass i Renabakkene for tredje gang. De to største hoppbakkene i skianlegget utvides for lengre svev, og utvidelsen foregår med dozere og gravemaskiner. En av dem henger i wire i det bratte unnarennet med 37 graders helling.

Entreprenør John Galten AS tok sine «første svev» i Renabakkene i 1962-64 da det ble bygget to nye 60- og 90-meters bakker. I 1990-92 ble hoppanlegget modernisert, og Rena-entreprenøren ble nok en gang tilkalt. 

150 meters bakke

I januar ifjor var mannskap og maskiner fra Galten igjen på plass for å forlenge unnarennet i de to største bakkene slik at de kan godkjennes som WC-bakker (World Cup). I den største bakken skal det bli mulig å flagre 150 m ned mot sletta. Dermed ligger det an til at bakkerekorden til Lars Bystøl på 140 m fra 2004 ryker til vinteren.

Henger i wire

Galten har fjernet 25.000-30.000 meter masse fra unnarennet i de to bakkene. I tillegg til ren masseflytting og planering bygger også Galten et nytt snøanlegg med rør fra Rena-elva opp til snøkanonen oppe i bakken.

Nytt dommertårn (det gamle brant ned i fjor sommer) skal også bygges. Grunnarbeidene utføres av Galten med den nye beltegraveren Cat 311DLRR (13,5 tonn) som er ustyrt med Sepson-vinsj (svensk) og 60 meter 19 mm-wire.

Godt forankret i fjellveggen oppe ved hoppkanten kan maskinfører Pål Stormoen trygt belte seg nedover i unnarennet for utgraving til fundamentene på det nye dommertårnet. Cat-graveren med lang undervogn og RR-rumpe (RR/redusert radius) er utstyrt med Engcon EC15 tiltrotator og HK-feste og pusse-/graveskuffer (650/600 l) fra SMP. 13-tonneren er den første Cat-graveren til Galten på mange år.

I begynnelsen av desember skal det nye bakkeanlegget være klart for de første prøvehopperne.

Forsiden nå