PIMPER OPP: Sitech Norway AS har levert det første Trimble Earthworks maskinstyringssystemet for veihøvel til Mesta. Fra venstre: Jan Ove Tjønn (maskinansvarlig Mesta Telemark Vest), Mickael Olsen (formann Mesta), Espen Jomisko Langeid (maskinfører Mesta), Espen Ellingsen (selger Sitech Norway AS) og Shur Odne (salgsingeniør Sitech Norway AS).
PIMPER OPP: Sitech Norway AS har levert det første Trimble Earthworks maskinstyringssystemet for veihøvel til Mesta. Fra venstre: Jan Ove Tjønn (maskinansvarlig Mesta Telemark Vest), Mickael Olsen (formann Mesta), Espen Jomisko Langeid (maskinfører Mesta), Espen Ellingsen (selger Sitech Norway AS) og Shur Odne (salgsingeniør Sitech Norway AS). (Foto: Klaus Eriksen)

Gir høvelen helårsbruk

RÅDE (AT.no): Mesta har fått montert landets første Trimble Earthworks maskinstyring for veihøvel på en Cat 140M. Med dette starter Mesta en satsing for å kunne utnytte høvelparken bedre, og året rundt.

Fra venstre: Jan Ove Tjønn (maskinansvarlig Mesta Telemark Vest) og Shur Odne (salgsingeniør Sitech) Norway AS. Foto: Klaus Eriksen
JOBBER SAMMEN: Veihøvelen settes ofte opp mot en totalstasjon for å kjøre på anlegg og klargjøre overflater før asfaltering. Foto: Klaus Eriksen
FULL KONTROLL: Maskinfører Espen Jomisko sier en av de største fordelene med maskinstyring på høvelen er at han slipper å gå ut og inn av maskinen for å sjekke nivåene, men ser istedet alt på skjermen foran seg. Foto: Klaus Eriksen
GOD SIKT: Skjermen i Cat-høvelen 140M hindrer ikke sikten ut og ned på bladet. Foto: Klaus Eriksen

Mesta har mange avdelinger, oppgaver og maskiner spredt rundt i hele Norge.

Veihøvler er en maskintype de fleste entreprenører ikke har i egen maskinpark, og leier heller inn etter behov. Mesta har mange veihøvler, hele 53 maskiner i drift rundt om i landet for å være helt nøyaktig!

Nødvendig om vinteren

I en rekke driftskontrakter for veivedlikehold vinterstid, er det krav om at entreprenøren har veihøvel for å kunne høvle bort islag som fort blir tykke i vinterharde områder. Men dette er kostbare maskiner å anskaffe, og derfor er det råflott og dårlig økonomi å bare benytte dem om vinteren.

- I Telemark Vest der jeg er tilknyttet, har vi en driftskontrakt på 84 mil. Om vinteren benytter vi to Cat 140M-høvler, og leier i tillegg ytterligere én for å tilfredsstille kravene i kontrakten. For å kunne utnytte maskinene også om sommeren, er det krav ved de aller fleste anleggene som leier slikt utstyr at det er maskinstyring på høvlene. Så dyrt utstyr som dette skal helst gå året rundt, sier Jan Ove Tjønn som er maskinansvarlig ved Mesta-avdelingen.

Høvelavdeling

Telemark Vest eier veihøvelen som Trimble-forhandler Sitech Norway AS har montert det første Earthworks-systemet på, men maskinen sto fysisk hos Mesta i Råde i Østfold da vi var på besøk i juni. Og dagen etter vårt besøk ble den sendt til et veiprosjekt på Fetsund i Akershus der den var leid inn. Det er nettopp dette Mesta ønsker å oppnå ved å ruste opp veihøvlene sine.

- Vi snakker om å bygge opp en høvelavdeling i Mesta der vi kan leie ut utstyret til prosjekter om sommeren, men da må maskinene ha maskinstyring, sier formann Mickael Olsen i Mesta Råde.

Maskinansvarlig Tjønn sier Mesta nå skal teste maskin og den nye maskinstyringen før de eventuelt bestiller flere anlegg. Veiledende pris på høvelstyringen er 365.000 kroner (m/prisme), så maskinen trenger noen timer ekstra på hjulene for å forsvare oppgraderingen.

Letter arbeidsdag

En som er meget fornøyd med maskinstyringen, er fører Espen Jomisko Langeid.

Under overleveringen diskuterte vi løst og fast rundt bordet hvor mye maskinstyring effektiviserer bruken av veihøvelen. Sitech Norways Espen Ellingsen mente at en slik maskin med maskinstyring er rundt 80% mer effektiv enn en maskin uten. Dette er vanskelige tall å fastslå med full sikkerhet, men maskinfører Jomisko Langeid nikker bekreftende og utelukker ikke at det tallet fort kan medføre riktighet.

- Det er i hvertfall veldig effektiviserende. I tillegg til å spare tid, sparer man både drivstoff og masser ved å legge ut rett høyde med en gang. Jeg slipper også å gå ut og inn av maskinen hele dagen. Uten maskinstyring må man ut og sjekke på totalstasjonen at man har riktig fall og høyde, mens man ser dette i skjermen foran seg på maskiner med maskinstyring, sier Jomisko Langeid.

12 spaker og ratt!

Han forteller at høvelen han begynte å kjøre, har ratt og 12 spaker som hver igjen har to funksjoner. Det er mye å holde orden på!

Nå sitter han med en avansert joystick i hver hånd og trenger kun å flytte en finger over på skjermen foran seg av og til for å registrere punkter eller manøvrere seg rundt i teknologien. Også alle brukermanualer ligger i systemet og kan hentes opp på skjermen.

3 mm feilmargin

Android-baserte Trimble Earthworks maskinstyring for veihøvler (og dozere) har +- feilmargin på 3 mm og ble lansert på Bauma i april 2019. Foreløpig er systemet tilpasset bruk med prisme og GPS, altså ikke for laser eller ultralyd.

- Men 90% bruker totalstasjon og GPS uansett, og derfor får ikke det så stor påvirkning, sier Ellingsen.

Sammen med kollega Shur Odne som har solgt det første systemet, var han med på innkjøringen hos Mesta i Råde.

Slik er systemet

Sitech-duoen sier skjermen i hytta er en TD520, samme modell som sitter i gravemaskinene med Earthworks.

Hjernen heter EC520, og denne er i tillegg systemets hovedfallsensor som måler maskinens posisjon og helling.

Videre består løsningen av en gyro 100 Hz GS520-sensor som sitter på høvelbladet. Dette er samme sensor som sitter på bom/stikke/skuffe på gravemaskinene, og den måler tverrfall og lengdefall.

En av forskjellene fra forrige generasjon Trimble-maskinstyring for høvel, er at Earthworks kun har én sensor på bladet mot to tidligere. Rotasjonssensoren (RS400) er den samme som er benyttet i en rekke år. Systemet er også montert med dual maskinradio som kan ta imot korreksjoner fra både totalstasjon og basestasjon om det skal kjøres mot GPS. Som standard leveres systemene med 5 års gratis software-oppdatering, 3 års hardware-garanti og modem for 2-veis data- og fjernsupport.

Mestas bestilling er med el-mast, men man kan også få løsningen med fast mast. Fordelen med el-mast, er at denne kan heises så prismet når over taket på høvelen og sikrer bedre dekning.

- Jeg pleier imidlertid å plassere totalstasjonen på en høyde der det er mulig. På den måten blir dekningen mot maskinen bedre når masten med prismet er senket. Nå man heiser masten blir det mer risting i den, sier maskinføreren.

Forsiden nå