Vegard strandvik og Stig Kandal fra NCC, har gjort klar gjennomslagssalva.
Vegard strandvik og Stig Kandal fra NCC, har gjort klar gjennomslagssalva.

Gjennomslag i Storberget

Den lengste jernbanetunnelen mellom Farriseidet og Porsgrunn er ferdig drevet.

Storberget tunnel er 4600 meter lang, pluss portaler, og det er den lengste av de syv tunnelene som bygges mellom Larvik og Porsgrunn.

11. desember var det gjennomslag, og det var Knut Liavåg, distriktssjef divisjon anlegg, i NCC Spesialprosjekt, som fikk æren av å tenne lunta på den siste tunnelsalven, opplyser Jernbaneverket.

Det er drevet 4600 meter hovedtunnel, samt 3819 meter rømningstunnel.

2800 meter av rømningstunnelen går parallelt med hovedløpet, og det er rømningssluser mellom tunnelene for hver 500 meter. Det er også et 1010 meter langt tverrslag på Lannerheia som leder ned til rømningstunnelen.

NCC startet drivingen av tunnelen i desember 2012 og det har vært godt fjell, med lite behov for injeksjon og få overraskelser underveis. Veidekke har stått for tunneldrivingen av 295 meter fra Ønna mot Lannerheia.

Nå går etterarbeidene for fullt. Byggeleder Thor-Anders Bårnes forteller at de er ferdige med bunnrensk og innfylling i nesten halve tunnelløpet. Rørleggingen har kommet godt i gang, og de har prøvemontering av betongelementene som utgjør vann og frostsikring.

Prosjektet, som også omfatter flere andre tunneler, har planlagt ferdigstillelse høsten 2018.

Forsiden nå