Det er lenge siden denne Massey Ferguson med Tapio-aggregat herjet i norske skoger.

Gjett hvem som fyller 25 år på Dyrsku'n?

Det begynte med maskiner fra Tapio. Nå går det i kinesiske gravere og hjullastere.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.

Knut HAllberg + Petter KOpstad = HAKO Maskin på Ringerike.

Hako Maskin på Hensmoen slik bedriften fremstår i dag, 25 år etter etableringen.

I september 1987 startet de to herrene Hallberg og Kopstad som leverandør av utstyr til skogsmaskiner. Merket var finske Tapio, og kontoret var hjemme på gården til KO, eller Kopstad om du vil.

Slik begynte historien om Hako Maskin. Bedriften utviklet seg jevnt og trutt, men det var først i 2005 at Hako ble en «kjendis» i anleggsbransjen. Da begynte nemlig selskapet - som Norges første - å importere gravemaskiner og hjullastere fra Kina!

Siden den gang har Liugong-maskinene vært hovedgeskjeften i selskapet.

En annen suksess-import er Giant pigghammere, som Hako begynte med i 2007. Over 500 hammere signert Hako er nå ute i det norske markedet.

25% rabatt

MR. LIUGONG I NORGE: Terje Lien, Hako Maskin AS.

- Når Dyrsku'n åpner portene den 14. september vil både Liugong og Giant være godt synlig på vår stand, sier eier og daglig leder Terje Lien i Hako.

Han kom inn i 1995, da han kjøpte bedriften av Petter Kopstad.

Nå lover Lien gode rabatter i forbindelse med jubileet som blir markert på Dyrsku'n i Seljord: Opptil 25% avslag, selvfølgelig!

«Hako» er ute

I dag holder Hako til på Hensmoen like nord for Hønefoss, og de 11 medarbeiderne omsetter for til sammen 40 millioner kroner.

Begge gründerne er i dag ute av selskapet, men Petter Kopstad er stadig «innom» hovedbølet på Hensmoen.

Et herlig bilde fra skogen, tatt for ikke så veldig lenge siden av folk med tilknytning til 25-årsjubilanten Hako Maskin.

Hako leverer fortsatt deler til Tapio. De kan også levere maskiner fra Tapio som lever i beste velgående, men kun på forespørsel. Hovedfokuset er som nevnt på Liugong-maskinene:

- Den nye 15-tonneren er allerede oppe i fem solgte dette året. I tillegg har vi solgt flere 6- og 8-tonnere, sier Lien.

 

 

 

 

 

Powered by Labrador CMS