Gledelig oppgang i januar

Mens desember ifjor bød på en skuffende årsavslutning på registreringsstatistikken for lastebiler, var januar tilsvarende hyggelig med en oppgang på 11,9% sammenlignet med januar 2015. Og fortsatt er det Scania som leder løpet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Hvis man fremregner en oppgang fra 379 lastebiler i januar 2015 til 424 enheter samme måned i år, får man et fenomenalt lastebilår. Så enkelt er det selvsagt ikke. En enkelt måned er et altfor spedt grunnlag til å spå om årets resterende 11 måneder, særlig i de letteste vektklassene som så langt har registrert få enheter. Særdeles hyggelig er det derfor at den aller tyngste og avgjørende klassen over 22 tonn viser en fremgang på hele 17,1% sammenlignet med samme måned for ett år siden.

Vi har i størst mulig grad «vasket» statistikken for kjøretøy som i vår sammenheng ikke har noe å gjøre blant lastebilene, altså campingbiler og dumpere som rent teknisk blir registrert som lastebiler.

3,5 – 5,9 tonn

Vi har denne gangen utelatt den letteste lastebilklassen i vårt tabelloppsett. Det er kun Mercedes-Benz som har registrert biler med fire enheter i denne klassen.

6,0 – 9,9 tonn

Iveco starter året med markedsledelse i denne klassen på hele 38,9%, med Mercedes-Benz på en god 2.-plass. Begge har fremgang. Taperne i denne klassen foreløpig er Fuso og MAN, hvorav sistnevnte er mer enn halvert. Men i en liten klasse skal man ikke legge særlig vekt på dette.

10,0 – 15,9 tonn

Det gleder nok MAN endelig å være markedsleder i dette segmentet igjen, men Iveco gleder seg sikkert mer over 2.-plassen, ettersom merket ikke var inne i dette segmentet i hele tatt i januar i fjor. Mercedes-Benz på sin side har fått halvert antall registreringer, i tillegg til at markedsandelen er brutalt redusert i en klasse som har økt med hele 41,7%. En slik utvikling kommer selvsagt ikke til å holde seg året gjennom.

16,0 – 21,9 tonn

Nå kommer vi opp i et segment med såpass størrelse at det er grunn til å legge litt mer vekt på tallene. Scania starter i år som i fjor med en solid ledelse, men har likevel en betydelig nedgang fra januar i fjor. Omvendt utvikling har Volvo på 2.-plassen, og det samme gjelder Mercedes-Benz på bronseplassen.

22 tonn og tyngre

Dette er den klart dominerende klassen, og med en økning på 17,1% gir dette en klart samlet oppgang for lastebiler. Scanias ledelse er større enn den var i januar i fjor, men også Volvo har en bra fremgang. På tredjeplassen øker også Mercedes-Benz og ligger klart foran det selskapet skisserer som mål. MAN på 4.-plassen har en økning på en bil, men med veksten i segmentet betyr dette likevel at markedsandelen går ytterligere ned. Den syd-tyske produsenten var for ikke altfor mange år siden på nivå med Mercedes-Benz, så her er det fortsatt en meget betydelig jobb å gjøre.

Samtlige av de mindre merkene har en betydelig tilbakegang i januar i år sammenlignet med januar 2015. Alt i alt innebærer dette at de store er blitt enda større i denne klassen, men også her må vi nok en gang understreke at en måneds registreringstall ikke gir noe grunnlag for å se noen utvikling i en krystallkule.

Powered by Labrador CMS