Eieren av denne nederlandske trekkvogna kjørte for lenge om gangen og ble anmeldt av Statens vegvesen etter en kontroll ved E6, Jessheim trafikkstasjon i Akershus. (Foto: Statens vegvesen)
(Foto: Statens vegvesen)

Hadde sjåførkort i sokken

Den nederlanske bileieren kjørte fisk fra Hitra på vei til Europa da han ble stoppet på Jessheim med døgnhvil på 1 time og 44 minutter.

Sjåføren, som også er bileier, innrømmet å ha kjørt på to sjåførkort på sin kjøring i Norge. Han skal ha kommet til Norge med last som skulle leveres til flere destinasjoner. Deretter har han kjørt varer fra Jessheim til Stavanger.

Da han ble stoppet på Jessheim trafikkstasjon torsdag 26. mai kjørte han fisk fra Hitra i Trøndelag på vei sørover i Europa.

Kjørte i over 17 timer

Etter å ha snakket en stund med Statens vegvesens inspektører, dro han til slutt opp sjåførkort nummer to fra den ene sokken og innrømmet å ha kjørt på to kort på den pågående transporten.

- Han har kjørt 17 timer og 38 minutter på ett døgn, med en døgnhvil på en time og 44 minutter. Dette er et veldig grovt kjøre- og hviletidsbrudd, sier kontrolleder Bjørn Uno Rogneby.

Her svinger trakkvogna av fra E6 til kontroll på Jessheim lastet med fisk. Fotografi av dataskjerm.
Her svinger trakkvogna av fra E6 til kontroll på Jessheim lastet med fisk. Fotografi av dataskjerm. Foto: Statens vegvesen

Tatt i vinter

Sjåføren er pålagt å hvile ved kontrollstasjonen. Samtidig blir han anmeldt for kjøring på to sjåførkort og brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene. Han anmeldes også brudd på disse når det gjelder kjøring på eget kort litt tilbake i tid.

Nederlenderen ble anmeldt for brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsen også i vinter viser Vegvesenets register.

Tar avstand

Det er norskeide Future Logistics AS som var ansvarlig for fisketransporten, og som hadde leid inn den nederlandske transportøren som kjørte ulovlig.

- Det vi gjør skal være assisisert med kvalitet, så denne sjåføren og bedriften kommer ikke å få lov til å kjøre for oss igjen. Dette er totalt uakseptabelt, sier seniorpartner John Ole Dybdal.

Han opplyser at tralla er tømt på en fryseterminal i området og at fisken blir kjørt videre ut av Norge med en annen transportbedrift.

Forsiden nå