ASKO har Norges første helelektriske lastebil. Emoss fra Nederland har levert bilen som går på distribusjon i Oslo. Sjåfør Ioannis Soumpasis liker å være med og høste erfaringer med en helt ny teknologi for transport-Norge. (Foto: Espen Braata)
Påfylling av «drivstoff». (Foto: Espen Braata)

- Har ikke rekkeviddeangst

Ioannis Soumpasis er en av tre faste sjåfører som kjører ASKOs elektriske Emoss distribusjons-lastebil. Han trives med bilen og har aldri hatt rekkeviddeangst.

Bilen går tre skift hele døgnet på ukedagene. Hver gang bilen er inne på ASKO-terminalen på Kalbakken for å laste, plugges ladekabelen i. Det gjør at nesten hver gang den ruller ut på veien er batteriene rimelig fulle.

Distribusjonsbilen, med 18 palleplasser, kjører som regel med fullt lass til én butikk pr. tur.

Ioannis Soumpasis meldte sin interesse for å kjøre den helelektriske lastebilen da ASKO søkte etter faste sjåfører til den. Det har han ikke angret på.

- Jeg synes den er god å kjøre og liker særlig det at det er så stille inne i bilen, sier Soumpasis.

Lydnivået og ­stillheten inne i bilen er en av egenskapene Ioannis ­Soumpasis liker best med den helelektriske Emoss-en.
Lydnivået og ­stillheten inne i bilen er en av egenskapene Ioannis ­Soumpasis liker best med den helelektriske Emoss-en. Foto: Espen Braata

Han liker også det å være med å høste erfaringer med en helt ny teknologi for transport-Norge.Han merker ikke store forskjellen om bilen er tom eller fullastet. Eneste forskjellen, er økt strømforbruk med full bil.

Området den elektriske Emoss-en kjører, er stort sett i sentrum av Oslo, men noen ganger har de turer på noen mil ut av byen, i alle retninger. Kjøringen inne i byen krever mye energi med mange start og stopp og køkjøring.

- Det er mange som kommer bort og er interessert i bilen, både vanlige forbipasserende og kollegaer, sier Ioannis Soumpasis.

Bilen lades en time mellom hvert skift i tillegg til ladingene mens den lastes mellom turene. Hver natt lades den ca. fire timer sammenhengende. Søndag er elbilen ikke i drift og står på lading hele døgnet.

Asko legger ikke skjul på at det har vært mange utfordringer i bruken av den elektriske lastebilen. Les om dette i Anlegg&Transport nummer 11, 2017.

Forsiden nå