Jan Barneryd viser den helstøpte tiltrotatoren for maskiner opptil syv tonn. Enheten er opptil 25% lettere enn sveisede tiltrotatorer.
Jan Barneryd viser den helstøpte tiltrotatoren for maskiner opptil syv tonn. Enheten er opptil 25% lettere enn sveisede tiltrotatorer.

Helstøpt tiltrotator

Hos Steelwrist fant vi X07 som ifølge produsenten er verdens første helstøpte tiltrotator.

Tiltrotatoren er beregnet for maskiner opptil syv tonn, og er utviklet for tøffe forhold som vi har i Norge.

Jan Barneryd i Steelwrist forteller at fordelene med helstøpt tiltrotator er styrken, fleksibilitet med 45 grader tiltvinkel og lav vekt. Han viser oss utstillingsmodellen og peker på flere «innhule» punkter der unødvendig metall er fjernet. Når produktene sveises får ofte hele flaten samme tykkelse som kreves på de mest utsatte punktene. Fleksibiliteten blir en helt annen når tiltrotatoren støpes i form.

Formstøping er også «ulempen». Man er fullstendig avhengig av at formen fungerer. Er det avvik ett sted, må alt støpes på nytt etter at ny form er produsert. Å utvikle formene er et møysommelig arbeid som kan ta flere måneder.

Barneryd sier kvaliteten er meget god på støpte produkter. Han viser til gravemaskiner der «kritiske» punkter som leddet mellom bom og stikke er støpt, mens selve bommen og stikka er sveiset av plater.

Rask til-frakobling

Steelwrist hadde én nyhet til på Vei og Anlegg, Geofit-koblingen. Dette er Steelwrists navn på koblingen fra den svenske produsenten Cejn (som kaller produktet Multi-X, omtalt i forrige A&T).

Steelwrist selger Multi-X/Geofit for kunder som ønsker å koble tiltrotatoren raskt til eller fra maskinen. I enheten sitter to koblinger for hydraulikk, én el-kontakt og én kobling for sentralsmøring. Alt føres sammen i én bevegelse, og løsnes/låses ved hjelp av en spak.

PS: Steelwrists nye løsning for å sikre at skuffa ikke faller av HK-festet (omtalt i forrige A&T), ble ikke vist på Vei og Anlegg. Nyheten hadde den svenske produsenten spart til MaskinExpo i Stockholm som ble arrangert like etter Vei og Anlegg.

Forsiden nå