Her er den ikke lanserte nye Scania-en på oppdrag i Norge.
Her er den ikke lanserte nye Scania-en på oppdrag i Norge. (Foto: Privat)

Her er den i Norge

Her er Scanias «hemmelige» nye lastebil i Mo i Rana for å laste armeringsstål.

Denne lastebilen kom til Mo i Rana torsdag 23. april for å laste armeringsstål til Sverige. Med det samme hjulene på bilen sto stille, trakk sjåføren gardinene for. Her var det gitt ordre om å hindre innsyn i hemmelighetene.

AT.no har fått opplyst at denne bilen ble tatt i bruk denne uken for testing i kommersiell bruk. Vår kilde i Mo i Rana opplyser at motoren hørtes ut som en sekser.

Vi har sett fremgangsmåten før, da Scania lanserte R-serien for 11 år siden. Bilen stoppet på en bensinstasjon for at sjåføren skulle få gjort et høyst nødvendig ærend, og gardine ble trukket for. Den gangen gikk testbilene med det gamle 4-serie førerhuset, men vi ante ugler i mosen fordi det var montert høyere på ramma. Det er altså ikke noe nytt at Scania har testbiler i ordinær trafikk også på norske veier.

På bildet i denne artikkelen ser det ikke ut til å være noen egentlig maskering av førerhuset, men det kommer likevel ikke til å se slik ut. Det har altfor kjedelig design sammenlignet med det som kommer. Det vi kan lese ut av bildet, er at førerhuset er bygd ut i full bredde og har sterkt avrundede hjørner.

Når kommer nyheten?

Det store spørsmålet er når ny Scania kommer. Gjetningene har gått på 2016, og det er ingen tvil om at bilen i hvert fall vil være klar til da. Men kan den komme før? Det har nådd oss rykter som kan indikere det. I så fall er det kommende høst som er lanseringstidspunktet. Det er selvsagt ingen som vil bekrefte noe rundt dette, så vi må vente og se.

Førerhus også til MAN

VW har nå avgjørende beslutningsmyndighet for både Scania og MAN, og konsernsjef Martin Winterkorn fortalte i midten av mars at det er etablert en plattform for utvikling av felles motorer, girkasser, førerhus og elektronikk for de to lastebilmerkene. På Transport 2015 i Herning snakket vi med folk som mente å vite at også MAN får samme basis-førerhus som Scania, men at utseendet, både utvendig og innvendig kommer til å bli annerledes. MANs nåværende førerhus skriver seg fra lanseringen av TGA i 2000, selv om det kom en facelift i 2007.

MAN starter å montere Scania-girkasser neste år, og det blir også spennende å se hvordan motormiksen blir i de to søstermerkene de kommende årene.

Forsiden nå