Renault EZ-PRO er selvkjørende med en person i førerhuset. Det kan platoon-kobles til en eller flere selvkjørende «poder» bak lederbilen.

Her er Renaults nye varebil-platooning

Her kan en person i første varebil la bilen kjøre selv mens en eller flere selvkjørende personløse varebiler kan følge etter i tett rekkefølge.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Onsdag 19. september var det verdenspremiere for Renaults fremtidsversjon innen transportløsninger, vist med EZ-PRO på Hannover Motor Show (IAA2018).

EZ-PRO består av to forskjellige komponenter kalt Pod-er, en autonom pod med fører og en førerløs robo-Pod.

Kjøretøyene er laget for fremtidens leveranseløsninger for den siste strekningen i bykjernen («last mile»), for kommersielle vareleveranser og tjenester.

Renault har sendt ut en pressemelding med disse punktene over hva EZ-PRO er og kan gjøre:

  • EZ-PRO består av to forskjellige deler. Et elektrisk og autonomt «robo-konsept» bestående av en «fører-pod» og en (eller flere) førerløse-poder.
  • EZ-PRO er et modulerbart konsept der poden kan tilpasses en rekke ulike yrker og tjenester innen varelevering og servicenæringen.
  • EZ-PRO er laget for å kunne opprettholde et personlig servicenivå for spesialleveranser med en fører, og den førerløse robo-poden er laget for å kjøre bak lederpoden, eller uavhengig til et valgt leveringssted.
  • Takket være EZ-PRO kan sluttbrukerne velge nøyaktig hvor, når og hvordan man skal motta sine leveranser, 24/7.
  • EZ-PRO bidrar til morgendagens smarte byer ved å redusere trafikkbehovet.
  • EZ-PRO er en del av Renaults elektriske konseptløsninger som fokuserer på urbane og delte mobilitetstjenester.
Renault EZ-PRO ble vist i Hannover dagen før transportmessen IAA 2018 åpnet. EZ-PRO består av to forskjellige komponenter kalt Pod-er, en autonom pod med fører og en førerløs robo-Pod.

Se video av det nye systemet fra Renault.

Powered by Labrador CMS