Scania trekkvogn med Vang-henger lastet med største Cat-dozer er et mektig skue.
Scania trekkvogn med Vang-henger lastet med største Cat-dozer er et mektig skue.

Husker du: Dozer-kongen på Romerike

Husker du saken om Johan Rognerud i Anlegg&Transport nummer 9, 2005? Den er skrevet av Bjørn Eilert Eriksen og gjengis som den sto på trykk.

- Det spørs vel hva Huser'n sier når han ser at du titulerer meg som «dozer-kongen», men det er riktig at vi har en forkjærlighet for dozere. Det er blitt mange og store dozere opp gjennom årene, og noe spøkefullt sier jeg at «gammer'n » (Cats gamle D-11) kommer til å følge meg i grava, sier Johan Rognerud (54).

Nylig markerte maskinentreprenøren sitt 30-årsjubileum, for sikkerhets skyld i innleid telt fra O.B.Wiik som ble rigget opp på gården i Sørum for å huse et hundretalls gjester, familie, venner og leverandører. Da Vaselina Bilopphøggers tro til med sitt halvannen times musikalske show, ble det virkelig «luft i luka», fortelles det.

- Ja, det ble en trivelig kveld, kommer det nøkternt fra jubilant Rognerud, og han får et bekreftende nikk fra kona Agnes som har vært med hele veien, og tar seg av administrasjon og papirarbeid. Det er 29 år siden de giftet seg.

Arvet maskininteresse

Når en ny maskinentreprenør starter opp, skyldes det ofte arvelig belastning etter tilegnet maskinkunnskap fra en far som driver i bransjen, eller med gårdsbruk.

Johan Rognerud kommer definitivt inn under denne kategorien, for allerede i 1953 hadde faren, Knut Jørgen, skaffet «Gråtass» med Shawnee graveaggregat. Sønnen Johan var fullbefaren med denne, og med andre mindre maskiner, da han i 1975 overtok farens traktorgraver og startet sin egen virksomhet.

Han skiller seg heller ikke ut fra «gammel-normen» når vi får høre at to år senere ble hans maskin nummer to, en belte-Brøyt, men så var det også slutt med tradisjonelle småmaskiner.

At sønnen Jon Arve er kommet med i virksomheten gleder Johan Rognerud.
At sønnen Jon Arve er kommet med i virksomheten gleder Johan Rognerud.

Dozere og politikk

- Jeg var lei småmaskinene, og i det politiske Norge sto selvberging og egenproduksjon av mat på programmet. Det ble gitt solide tilskudd til bakkeplanering, nydyrking og også utbygging av skogsbilveier. Det var en tid hvor dozeren fikk sin renessanse og ble konge på haugen. Uten dozer ingen bakkeplanering hvor terrenget omdannes til større og sammenhengende dyrkbare områder, sier Rognerud.

- Dette ville jeg være med på, og i 1978 kjøpte jeg min første store Cat D9H dozer. Det var et kjempeløft. Regningen lød på en million og femtitusen kroner. Etter handelen gikk jeg rundt med en rar magefølelse som satt der i lang tid. Det var styggmye penger, og egentlig visste jeg vel ikke helt hva jeg gjorde, men var heldig.

- Cat-dozeren gikk døgnet rundt i to-tre år, for det var nok å gjøre. Suget i magen slapp taket, vi klarte økonomien, og etter hvert ble det også anskaffet gravemaskiner. Dozerkjøpet resulterte dog i at vi hadde fått smaken på, og en forkjærlighet, for store maskiner. Det er som operatør av store maskiner firmaet er blitt kjent, sier Rognerud.

Riksentreprenørene

Gang på gang når riksentreprenørene får en storjobb, følger Johan Rognerud A/S med på flyttelasset når jomfruelig mark skal omdannes til industriområder, til flyplasser, eller kort og godt nye veianlegg.

- Selvfølgelig tar vi også jobber i egen regi, men vi har vært med som underentreprenør på en rekke storanlegg som Kårstø, Ormen Lange, Aukra, Hanøtangen, Grønland, Gardermoen-utbyggingen og Snøhvit, for å nevne noen. Til enhver tid har vi folk ute på store anleggsjobber, og som regel er en av dozerne med, sier Rognerud.

Aukra-utbyggingen er et eksempel, og til farens store glede var det sønnen, Jon Arve (28), som hadde ansvaret for prosjektet, maskiner og mannskap i et helt år. Han ble «kastet ut på dypt vann rett fra skolebenken», men det har gått bra, slår Rognerud fast. Det er stor glede i familien over at sønnen har valgt anleggsyrket.

Størrelse og maskinpark

På det meste, under Gardermoutbyggingen, hadde Rognerud 60 ansatte, mens dagens arbeidsstokk på 35 er mer normalt.

- I 2004 omsatte vi for 65 mill. kroner, egentlig i meste laget for oss med vår lille administrasjon. Skal vi øke, vil det kreve mer folk på kontoret, noe vi ikke har lyst til, sier Rognerud. Det går alltid en grense for hvor mange man klarer å organisere effektivt, selv om vi har en kjerne av rutinerte og flotte medarbeidere. De er ryggraden i firmaet.

På kontoret henger også synlige bevis på at Rognerud har spesielle følelser for hoppsporten og for fotball.

- Jo, vi støtter «Kanarifuglene» på Lillestrøm, Romerikshopperne og noen mindre og lokale aktiviteter. Vi konsentrerer innsatsen slik at det blir endel støttekroner i årets løp, og derfor har vi med god samvittighet valgt å si nei til alle andre gode tiltak, sier Rognerud.

Det var i 1983 Johan Rognerud gikk over fra personlig firma til etablering av A/S, og det skjedde samtidig med at han overtok familiegården på Sørum. I dag drives kontorarbeidet fra posthusgården på Kløfta i Ullensaker, mens det som er inne av maskiner (for tiden få) står på gården rett over kommunegrensen til Sørum noen kilometer sydover.

Maskinparken

For tiden består maskinparken av 8 Cat-dozere (23-95 tonn), 14 Cat/Volvo gravemaskiner (2-70 tonn), 7 40-tonns rammestyrte dumpere (2 Volvo/5 Moxy), 4 Cat hjullastere, Cat veihøvel og komprimeringsvals og en masse mindre utstyr. I tillegg kommer en Scania 164 trekkvogn, Scania og Volvo FH12 tippbiler. Trekkvogna stelles minst like godt som en nyfødt baby, men det er en egen sak.

Av sammensetningen av maskinparken ser man at dozeren har en sentral plass, og det er vel ikke uten grunn at vi titt og ofte har hørt betegnelsen «dozerkongen» når det er snakk om Rognerud.

Svoger Knut Martin Fladby styrer transportvirksomheten.
Svoger Knut Martin Fladby styrer transportvirksomheten.

Spesialtransport med svogeren

Når du kommer inn i Scania-hytta på trekkvogna, føles det nesten som om du har gått feil og kommet inn i cockpiten på et fly. Hver ledige centimeter på dasjbordet er fylt av knapper, brytere og instrumenter.

Derfor forstår vi godt Rognerud når han forklarer at «dette er en enmannsbil» hvor ingen andre enn svogeren, Knut Martin Fladby (48), har adgang. Trekkvogna er selve hjertet i firmaets omfattende spesial- og tungtransport, og virksomheten styres av svogeren.

Hytta på trekkvogna av Scania-fabrikat minner mest om en flycockpit. Han spesifiserer selv hengerne som bygges av Vang.
Hytta på trekkvogna av Scania-fabrikat minner mest om en flycockpit. Han spesifiserer selv hengerne som bygges av Vang.

Dobbeltjubileum

Da Johan Rognerud A/S feiret 30-årsjubileum, rundet Fladby samtidig 25 år som ansatt og ble behørig feiret. Tidligere har han «slitt ut» tre Scania trekkvogner og er godt i gang med nummer fire.

Han startet yrkeskarrieren som mekaniker hos Scania, og hans solide tekniske bakgrunn utnyttes til fulle når det gjelder å holde tungtrekkeren i orden. Det skjer i rommelig verksted på Rognerud-gården i Sørum, hver uke i adskillige timer.

- Knut Martin får ros av bilsakkyndige hver gang han er i kontroll, sier Rognerud. Trekkvogna og hengeren er alltid i tipp-topp stand.

Styrer all transport

Egentransport av firmaets store maskinpark styres helt og holdent av Fladby. Alle kjøreoppdrag meldes inn, og har han ikke kapasitet selv, leier han inn andre. For å holde kjøre- og hviletider, er det viktig at kun en mann har totaloversikten.

- Vi tar også oppdrag for andre, mobile knuseverk, gravemaskiner, trafoer, dozere og annet, sier Fladby.

Henger fra Vang

Utenfor verkstedhallen står en spesialbygd henger bygd hos Vang i Trøndelag. Den er bygd etter Fladbys egne spesifikasjoner og er medvirkende til «knappegalleriet» i hytta.

Hengeren kan utvides i bredde, høyde og lengde, har løft på alle aksler, sving og ryggesperre og en rekke andre detaljer slik at den kan skreddersys til ethvert transportoppdrag.

- Etter hvert har vi jo fått en del erfaring, og det gjør at vi har et tett samarbeid med Vang når nye hengere skal bygges, sier Fladby som er lommekjent på veinettet i østlandsområdet, og for øvrig godt informert om veistandarden i resten av landet.

Forsiden nå