En fornøyd kvintett ved den bremsesterke Komatsu-trucken. Fra venstre Jonny Johansen (mekaniker), Stig Almar Smelror (maskinfører), Ottar Andersen (sjåfør på tipptrucken), Odd Einar Utsi (anleggsleder) og salgssjef Tom Engebretsen (Hesselberg Maskin).
En fornøyd kvintett ved den bremsesterke Komatsu-trucken. Fra venstre Jonny Johansen (mekaniker), Stig Almar Smelror (maskinfører), Ottar Andersen (sjåfør på tipptrucken), Odd Einar Utsi (anleggsleder) og salgssjef Tom Engebretsen (Hesselberg Maskin).

Husker du: Komatsu-truck med «V-rekord» i Tana

Husker du saken om tipptrucken med 12.000 timers-bremser i Anlegg&Transport nummer 11, 2004? Den er skrevet av Hans Fossum og gjengis som den sto på trykk.

I Elkems kvartsittbrudd i Austertana i Finnmark er det satt «verdensrekord» i bremseholdbarhet. Komatsu-trucken HD605-5 (egenvekt 46 tonn) har kjørt 12.000 timer uten at bremsene er rørt. Det kan beskrives som ganske uhørt når en tenker på at tipptrucken stuper nedover fjellsidene med 60 tonn i dumperkassa 16 timer i døgnet året rundt.

Anleggsleder Odd Einar Utsi og hans mannskap er i hvert fall imponert over bremsene på trucken, og Utsi ser ikke bort i fra at de 12.000 timene kan være «uoffisiell verdensrekord for bremseholdbarhet».

Har ikke opplevd maken

- Jeg har aldri vært borti i tripptrucker som kan matche dette. Bremsene på en truck som bare går i transport på flatmark, kan nok holde lenge før der må overhales. Tipptruckene våre jobber imidlertid under tøffe og bratte forhold, og stor bremsekapasitet er helt avgjørende. At Komatsu-trucken er noe tregere enn andre trucker, er ikke avgjørende. Den har så langt hatt langt lavere vedlikeholdskostnader enn andre trucker, sier Odd Einar Utsi.

Kjøreløypa til Komatsu-trucken; 3 km nedoverbakke med helning på 9,3%. I løpet av ett skift blir det 18 turer.
Kjøreløypa til Komatsu-trucken; 3 km nedoverbakke med helning på 9,3%. I løpet av ett skift blir det 18 turer.

9 prosent helning

Transportløypa til Komatsu'n er 3 km svingete nedoverbakke med en gjennomsnittlig helning på 9,3%; på enkelte strekninger er helningen 13%. Komatsu-trucken har en årlig driftstid på 2500 timer fordelt på 2-skift fem dager i uka. På sine 18 turer pr. skift flytter den 1100 tonn kvartsitt som stålindustrien er kjøper av. Årlig uttak i Elkem-bruddet ligger på ca. 1,2 mill. tonn.

Det bærer utfor med 60 tonn i dumperkassa; nedover og nedover går det - gjennom godt doserte svinger.
Det bærer utfor med 60 tonn i dumperkassa; nedover og nedover går det - gjennom godt doserte svinger.

Bremsekrav

Det var Veidekke som i 1999 kjøpte Komatsu-trucken, som  Leonhard Nilsen & Sønner AS, Risøyhamn, overtok da firmaet fikk transportkontrakten i Elkem-bruddet i 2001.

Ett av Veidekkes krav ved truck-kjøpet i 1999, var skikkelige bremser for transport nedover i meget bratte kneiker. Og det har tydeligvis Komatsu-trucken som er utstyrt med oljekjølte bremser i bakakselen og eksosretarder. I tillegg har maskinen en automatisk (elektrisk) retarder (Automatic Retard Speed Control) som virker som en cruisekontroll med hastighetsintervaller på 1 km/h.

80-tonneren Komatsu PC750-7 står for opplastingen.
80-tonneren Komatsu PC750-7 står for opplastingen.

 

En annen viktig finesse er plasseringen av sensorene som overvåker temperaturen i bremseoljen. Disse sitter i oljeledningene foran bakakselen, og plasseringen innebærer raskere beskjed til maskinføreren om (når) temperaturen nærmer seg faregrensen på 120 grader.

Tipptrucken er videre utstyrt med dumperkasse i gummi og  automatisk fjæringssystem (lastavhengig fjæringssystem) med tre forskjellige nivåer. Systemet motvirker krenging og «dukking» ved stans, og maskinen blir dermed mer behagelig å kjøre. 

Tippesylindrene har rikelig med krefter, og tippingen går mykt og raskt.
Tippesylindrene har rikelig med krefter, og tippingen går mykt og raskt.

Mye igjen

- Det er fortsatt mange driftstimer igjen i denne tipptrucken, sier ingeniør Koji Ito ved Komatsus hovedkvarter i Belgia. Han var nylig i Austertana for å ta den «bremsesterke» i nærmere øyesyn. Ito har vært mange år i Europa og tilkalles når det er behov for maskinløsninger og utstyr for spesielle driftsforhold.

Øvrige tekniske spesifikasjoner når det gjelder 60-tonneren, er Komatsu-motor med effekt på 533 kW (715 hk) og automatiske transmisjon med syv geartrinn fremover og ett bakover.

I fjor ble 5. generasjonen av HD605 erstattet av HD605-7, og av endringer på den nye truckmodellen kan nevnes økt dreiemomentskurve og mykere akselerasjon, automatisk retarder (cruisekontrollen) som standard og 16% mer bremsekraft.

Anleggsleder Odd Einar Utsi og ingeniør Koji Ito fra Komatsu er fornøyd med bremsesystemet på tipptrucken. Etter 12.000 timer er det fortsatt ikke behov for overhaling.
Anleggsleder Odd Einar Utsi og ingeniør Koji Ito fra Komatsu er fornøyd med bremsesystemet på tipptrucken. Etter 12.000 timer er det fortsatt ikke behov for overhaling.

Nok en Komatsu

Den bremsesterke Komatsu-trucken lastes av en Komatsu PC750-7 som ble satt i drift i april i år. 80-tonneren med 5,5 m 3 skuffe laster også de to nye DP 705 Perlini-truckene (65 tonn) som nylig avløste to Euclid-trucker.

Forsiden nå