Denis Paulikas (34) fra Litauen fikk bil og tralle avskiltet på grunn av dårlige bremser. Det hadde han liten forståelse for. Han ønsket ikke å være med på bilde selv.
Denis Paulikas (34) fra Litauen fikk bil og tralle avskiltet på grunn av dårlige bremser. Det hadde han liten forståelse for. Han ønsket ikke å være med på bilde selv.

- Ikke farlig å kjøre med sprukket bremseskive

Denis Paulikas (34) fra byen Šilutė i Litauen ble stoppet i storkontrollen på Taraldrud trafikkstasjon ved E6 sør for Oslo 10. april med dårlige bremser. Han ser ikke problemet.

Statens vegvesens kontrollører fant flere feil på bremsene på Paulikas' trekkbil og tralle: Bremsene på forakselen på trekkbilen var utslitt, tralla hadde sprukne bremseskiver og ABS-en virker verken på bil eller tralle.

Selv mener han at lastebilen hans er i normal stand, og at han ikke skulle få noen problemer med den i verken hjemlandet eller i Sverige.

Avdelingsingeniør Aage Kristiansen i Statens vegvesen ser over bilder av bremseskiver med sprekk.
Avdelingsingeniør Aage Kristiansen i Statens vegvesen ser over bilder av bremseskiver med sprekk.

- Kontrollene i Norge er mye strengere. Hadde jeg blitt stoppet i Sverige, skulle jeg bare fått en advarsel. De skulle la meg kjøre videre for å reparere bilen i hjemlandet. Hadde jeg blitt stoppet for andre gang med de samme problemene, skulle jeg få trøbbel, sier den litauiske sjåføren.

Han har seks års erfaring som lastebilsjåfør. Det siste året har han fraktet varer til Norge for Sauliaus Transporto Sistemos, et privat transportfirma som har eksistert siden 1989 og har 63 ansatte per i dag. Firmaet frakter varer til og fra Norge og Sverige, og har mellom 90 og 100 turer til Skandinavia per år, ifølge hjemmesiden deres. De fleste av lastebilene og semitrailerne de kjører med ble produsert i perioden fra 1997 til 2003. 34-åringen sier han kjører til Norge et par ganger per måned og frakter ulike byggematerialer.

Den velbrukte tralla ble også avskiltet.
Den velbrukte tralla ble også avskiltet.

Skremt over holdningen

AT.no spurte kontrolleder og avdelingsingeniør i Statens vegvesen Aage Kristiansen om det kan stemme at Paulikas ville få lov til å kjøre videre i Sverige.

- Det hører vi ofte her. Det er nok færre tekniske kontroller i Sverige enn i Norge. Problemet er at svensk politi ikke har samme myndighet som vi har når det gjelder tekniske kontroller. De har heller ikke utstyr til å gjennomføre slike kontroller, sier Kristiansen.

Inspektør Kent Johansen i Statens vegvesen er skremt over holdningen til enkelte lastebilsjåfører:

- Det er farlig å sette seg i en situasjon der bil og henger kan miste bremser på veien. Tenk på en situasjon der det er barn som krysser veien på en fotgjengerovergang, og så kommer man kjørende med bremser som ikke virker, sier Johansen bekymret.

Sjefen ordner opp

Paulikas ankom Norge onsdag 9. april. Stoppen på Taraldrud gjør at varene han frakter, 24 tonn tregjerder som skal til Dokka i Oppland, kommer to dager senere frem. Planen er at en tungberger skal frakte bilen på verksted for reparasjon.

Han påstår at stoppen ikke vil påvirke lønnen hans. Men det tar lengre tid før 34-åringen ser kone og barn som venter på ham hjemme, og det er det eneste som er trist i denne saken, ifølge ham selv. Ellers blir problemene ordnet av sjefen.

Forsiden nå