Samferdselsministeren Ketil Solvik-Olsen foretok fredag 26. august 2016 den formelle dåpen av C. A. Phil som er den første såkalte flerfaglige arbeidsmaskinen, LTR 17, som Jernbaneverket satte i drift. Jernbaneverket startet bestillingen av  21 slike maskiner til en samlet verdi av nesten en halv milliard kroner. Dette tar nå Bane Nor over.
Samferdselsministeren Ketil Solvik-Olsen foretok fredag 26. august 2016 den formelle dåpen av C. A. Phil som er den første såkalte flerfaglige arbeidsmaskinen, LTR 17, som Jernbaneverket satte i drift. Jernbaneverket startet bestillingen av 21 slike maskiner til en samlet verdi av nesten en halv milliard kroner. Dette tar nå Bane Nor over. (Foto: Halvdan Korsmo)

Jernbaneverket er nedlagt

Etter drøyt 20 år er det slutt for samferdselsgiganten som ble opprettet i 1996 da den tidligere forvaltningsbedriften Norges Statsbaner (NSB) ble omorganisert.

Etaten Jernbaneverket ble lagt ned 1. januar 2017 og foretaket Bane Nor SF får ansvaret for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen. Dette markeres på 59 stasjoner 2. januar.

I morgenrushet mandag 2. januar vil pendlerne på 59 stasjoner rundt om i Norge bli møtt av medarbeidere i Bane Nor (BN) som ønsker velkommen til det nye året og deler ut kaffe og boller. På Oslo S kl. 08.30 vil samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen avduke det nye statsforetaket og foreta den offisielle overdragelsen av jernbaneinfrastrukturen.

BN har fått ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet; trafikkstyring, samt forvaltning og utvikling av jernbaneeiendommer. Foretaket har ca. 4.500 ansatte og hovedkontor i Oslo.

Forsiden nå