Jochen Hahn vant EM i truck race for tredje år på rad. Her flankeres han av sølvvinner Antonio Albacete (t.h.) og Markus Oestreich som endte på tredjeplassen.
Jochen Hahn vant EM i truck race for tredje år på rad. Her flankeres han av sølvvinner Antonio Albacete (t.h.) og Markus Oestreich som endte på tredjeplassen.

Jochen Hahn vant for tredje år på rad

Årets EM i truck racing av ble avsluttet på den legendariske Le Mans-banen i Frankrike 12. og 13. oktober. Spenningen varte helt til slutt, men tyske Jochen Hahn i MAN kunne innkassere tetplasseringen for tredje år på rad. 

Årets EM-runder har gått i åtte land med start i Misano i Italia i midten av mai. Spenningen skulle bli vesentlig høyere enn de to foregående år hvor det tidlig var klare signaler om at Hahn ville gå av med seieren. I år var det annerledes, ettersom det gjennom samtlige runder har vært beinhard konkurranse og små marginer mellom Hahn og hans tøffeste konkurrent, spanske Antonio Albacete. De tre første rundene var Hahn i ledelsen, men etter hvert med knappest mulig margin. Deretter tok Albacete over ledelsen, økte den en smule, så ble avstanden mindre igjen, og etter nest siste runde i Jarama var avstanden 11 poeng i Albacetes favør. I truck race kan alt skje, og 11 poeng er langt fra en betryggende ledelse.

Siste runde på Le Mans

Dermed var man fremme ved finalehelgen i Le Mans.

Dette ble et oppgjør som i Ville Vesten, Hahn mot Albacete. Hvem ville hente hjem tittelen på den berømte og beryktede banen på Le Mans? Det var det store spørsmålet som de to hovedpersonene ventet helt til siste renn i EM med å besvare. Til slutt trakk Hahn det lengste strået og dro seieren i land med en margin på bare fem poeng. Men for å fortsette metaforen med Ville Vesten; Albacete fullførte EM med en «halt hest»...

Selvsagt ikke bokstavelig. Men på nest siste EM-runde på Albacetes hjemmebane Jarama krasjet han og ødela konkurranselastebilen. For ikke å være ute av EM, måtte han fortsette med en MAN tilhørende Markus Oestreich. Og reglene tilsa at da måtte han også kjøre finalen med den lånte bilen. En MAN er ikke nødvendigvis en MAN, aller minst en truck race-bil. Dette er et følsomt stykke sportsutstyr som er nøye tilpasset den aktuelle utøveren. Akselavstand, fjærer og dempere er bare et lite utvalg av det som skiller de to lastebilene.

Dermed hadde Albacete en defensiv rolle allerede fra starten på Le Mans. Selv om han på forhånd hadde en liten ledelse, var utgangspunktet reelt sett dårligere enn det den dobbelte europamester Hahn hadde.

MAN dominerte

Truck Race er også en konkurranse mellom produsentene. I årets EM tok MAN alt. Etter Hahn og Albacete fulgte Markus Oestreich og Norbert Kiss med hver sin MAN. Joda, Renault, Byggyra (ombygd Freightliner), Iveco og Mercedes-Benz var også med i årets EM-runder, men mot tyskernes firedobbelte dominans er det for øyeblikket ikke mye å stille opp med.

Vi bringer bakgrunnsstoff om truck race i Anlegg&Transport nr. 10.

Sammenlagtresultater 2013:
1. Jochen Hahn, 417 poeng (MAN)
2. Antonio Albacete, 412 poeng (MAN)
3. Markus Oestreich, 316 poeng (MAN)
4. Norbert Kiss, 301 poeng (MAN)
5. David Vrsecky, 294 poeng (Byggyra)
6. Adam Lacko, 227 poeng (Renault)
7. Markus Bösiger, 201 poeng (Renault)
8. Mika Mäkinen, 155 poeng (MAN)
9. René Reinert, 108 poeng (MAN)
10. Benedek Major, 91 poeng (MAN)

Tett kjøring og stor spenning på Le Mans. Jochen Hahn i MAN med nr. 1 i frontruten i fremste rekke.
Tett kjøring og stor spenning på Le Mans. Jochen Hahn i MAN med nr. 1 i frontruten i fremste rekke.

Forsiden nå