To slike Hitachi EX8000-6 er satt i arbeid i kullgruven ved Moatize i Mosambik. Det er 954 millioner tonn kullreserver i dagbruddet.
To slike Hitachi EX8000-6 er satt i arbeid i kullgruven ved Moatize i Mosambik. Det er 954 millioner tonn kullreserver i dagbruddet.

Kjempegraver tar 43 kubikkmeter i en jafs

Under Mosambiks stekende sol arbeider en oransje kjempe seg gjennom kullholdige steinmasser.

Det er god plass i hytta på EX8000-6. Den er godt lydisolert for å dempe smellene som oppstår når dumperne lastes opp.
Det er god plass i hytta på EX8000-6. Den er godt lydisolert for å dempe smellene som oppstår når dumperne lastes opp.

Skuffen har en kapasitet på 43 m 3. Det tilsvarer ca. dumperkassene til to lastebiler med kjerrer.

Tyngde og kraft

To 16-sylindrede Cumminsmotorer som hver gir et dreiemoment på 8.364 Nm, sørger for at den over 62 tonn tunge skuffa suser oppover steinrøysa og tømmes over den ventende dumperen. De to sylindrene som løfter bommen, er nesten halvmeteren i diameter innvendig.

Kjempens navn er Hitachi EX8000-6. Det er den største graveren Hitachi produserer. Den 811 tonn tunge forgraveren er en del av maskinparken i dagbruddet ved Moatize. Den har også tre «småsøsken» med modellnavnet EX5500-6 rundt seg i bruddet, men de stiller «bare» i 533-tonnsklassen.

Fraktet på 29 lastebiler

Det brasilianske gruveselskapet Vale, som driver bruddet, har kjøpt to EX8000. De ble fraktet til Moatize på lastebiler fra Durban havn i Sør-Afrika. Det krevdes hele 29 av dem for å få alle delene til én graver på plass. Så skjer monteringen ved gruven. Den første av de to maskinene tok det åtte mann 19 dager å montere.

Innviklet logistikk

I tillegg til varmen, som kan kommer over 50°C, er det logistikken som er det største problemet.

- Deler som veier over 200 kg kan ikke flys inn. De må fraktes med lastebil, noe som tar sju dager på grunn av papirarbeid og grensepasseringer, sier vedlikeholdsleder Sergio Campos.

Derfor er det viktig å ha en god lagerbeholdning med deler ved gruven. Campos er ansatt i Hitachi Construction Machinery Mozambique, og leder 20 personer som jobber med vedlikeholdet på de to EX8000-ene og tre EX5500-ene. Den gode supporten fra Hitachi med vedlikehold og rask oppfølging var avgjørende da Vale, som har gruvedrift i 37 land, skulle velge maskiner til Moatize-gruven.

Denne historien er å finne på trykk i Hitachi Construction Machinery Europe sitt blad «Ground Control» nummer 14, 2012. Bilder og tekstinnhold gjengitt med tillatelse.

Se video av EX8000-6 i aksjon nederst i saken.

 

Her kartet som viser lokaliseringen av de femten EX8000 som er i arbeid verden over: 1. Muskeg River oil sands mine, Alberta, Canada (fire stk.). 2. Horizon oil sands mine, Alberta, Canada (to stk.). 3. Jackpine oil sands mine, Alberta, Canada. 4. Brule coal mine, British Colombia, Canada. 5. Wolverine zinc mine, Yukon, Canada. 6. Moatize coal mine, Tete, Mozambique (to stk.). 7. Jellinbah coal mine, Queensland, Australia. 8. Callide coal mine, Queensland, Australia. 9. Liddell coal mine, New South Wales, Australia. 10. Bulga coal mine, New South Wales, Australia.
Her kartet som viser lokaliseringen av de femten EX8000 som er i arbeid verden over: 1. Muskeg River oil sands mine, Alberta, Canada (fire stk.). 2. Horizon oil sands mine, Alberta, Canada (to stk.). 3. Jackpine oil sands mine, Alberta, Canada. 4. Brule coal mine, British Colombia, Canada. 5. Wolverine zinc mine, Yukon, Canada. 6. Moatize coal mine, Tete, Mozambique (to stk.). 7. Jellinbah coal mine, Queensland, Australia. 8. Callide coal mine, Queensland, Australia. 9. Liddell coal mine, New South Wales, Australia. 10. Bulga coal mine, New South Wales, Australia.

Arbeidere fra monteringsteamet som monterte den andre EX8000-en i Mosambik.
Arbeidere fra monteringsteamet som monterte den andre EX8000-en i Mosambik.

Forsiden nå