Redaktør Klaus Eriksen i Anlegg&Transport

Det herlige entreprenørskapet

KOMMENTAR: Det finnes ingen garantier, men det finnes folk med «guts» og beundringsverdig pågangsmot.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

KOMMENTAR: Det buldrer og braker i norsk fjell, og gigantentreprenørene kappes om å sprenge ut mest av det for å bygge nye veier og jernbane.

Men med økende interesse fra en rekke andre nasjoner om de store prosjektene her til lands, opplever mange at fortjenesten presses, ofte til det uforsvarlige. Man må tenke nytt og annerledes, og i denne utgaven har vi møtt en kar som virkelig har gjort det.

Tore Eiken heter han, og han kommer fra Utne i Hardanger. Mens «de andre» borer og lader salvene så raskt de klarer, er Eiken Norges ukronede TBM-konge. 43-åringen startet opp sitt selskap i 2011, og bygde stein på stein som entreprenør.

En dag fikk han et tips fra en «ringrev» i bransjen, Gunnar Gjæringen i Statens vegvesen. Kjøp deg en TBM og gå for vannkrafttunneler. Norge hadde vært blottet for TBM-prosjekter i årevis, men Gjæringen som selv har jobbet med TBM-maskiner en rekke steder, blant annet på «Madam Felle» i Bergen, og attpåtil sammen med faren til Tore Eiken, var sikker på at dette ville åpne et nytt marked.

Så det ble til én maskin, og nylig én til. Nå når gjennombruddet på Follobanen er et faktum, og de fire TBM-maskinene er pakket sammen og sendt tilbake til Herrenknecht i Tyskland, er faktisk Tore Eiken med sine to «Robbins’er» den eneste i Norge med to TBM-maskiner.

Vi banker i bordet for Tore Eiken og håper han lykkes med prosjektene for sine maskiner. Det finnes ingen garantier her i verden, men det finnes folk med «guts» og beundringsverdig pågangs- mot og offervilje.

I vår bok er Tore Eiken i den kategorien. Han tilbragte tre uker på Robbins-fabrikken i USA for å lære seg «ALT» om maskinen han hadde bestilt, noe fabrikken aldri hadde opplevd tidligere.

Tore Eiken har hoppet inn i et nytt marked med begge beina, og tross alle mulige fallgruver, ser han ut til å lande fjellstøtt og har «tatt markedet» på sin måte.

Klaus Eriksen
Redaktør i Anlegg&Transport

Powered by Labrador CMS