EIER TO TBM’ER: Tore Eiken fra Hardanger er Norges eneste eier av to TBM-maskiner. Begge går i vannkraftutbygging, og den nye (på bildet) skal bore over to km i Norheimsund.
EIER TO TBM’ER: Tore Eiken fra Hardanger er Norges eneste eier av to TBM-maskiner. Begge går i vannkraftutbygging, og den nye (på bildet) skal bore over to km i Norheimsund. (Foto: Espen Braata)

TBM-Tore driver stort

NORHEIMSUND (AT.no): «Madam Felle» i Fløyfjellstunnelen var hans første møte med TBM. Nå har Tore Eiken (43) - som eneste aktør i Norge - to TBM-maskiner. På direkte spørsmål fra AT.no utelukker han ikke at det kan bli en tredje.

INNI MASKINEN: Tore Eiken ved kontrollpanelet inni maskinen. Her er det mulig å stå oppreist, men ikke så mye mer enn det, og i hvert fall ikke når transportbåndet kommer akkurat der Tore står. Foto: Espen Braata
SNART KLAR: Dette dronebildet ble tatt kun timer før maskinen ble satt i drift. Transportbånd fra kutterhodet og ut i enden av bakriggen mangler her. Foto: Espen Braata
PÅ FABRIKKEN: Tore Eiken (midten) var tre uker på Robbins-fabrikken i USA for å lære alt om den nye TBM-maskinen. Til høyre er mekaniker Jon Atle Aasebø som også var på plass i USA for opplæring av maskinen med 2,65 meters diameter borehode. Foto: Privat
BYGGER KRAFTSTASJON: Snart forsvinner TBM-maskinen inn i fjellet, samtidig som den nye kraftstasjonen bygges rett ved siden av. Foto: Espen Braata
MEDHJELPERE: Tore Andre Øksnes (til venstre) fra Øksnes Anlegg AS kjørte en av bilene. Også Jostein Lothe (midten) ble med Tore Eiken østover for å hente TBM'en. Foto: Klaus Eriksen
HENTET MASKIN: Dette er den andre Robbins TBM-maskinen som Tore Eiken kjøper. Her er maskinen, eller en del av den i hvert fall, i Drammen før ferden gikk vestover. Den tyngste av TBM-bitene veier 37 tonn. Foto: Klaus Eriksen
WEIDEMANN: Hardanger Maskin AS har kjørt mye Weidemann hjullastere fra Anleggsgruppen AS til utlasting fra TBM-tunnelene. Her er den minste med spesialtrauet. Foto: Espen Braata

Tore og hans firma, Hardanger Maskin AS, er fra Ullensvang i Hardanger, og det er altså en betydelig TBM-aktør i Norge. Dette er nok litt fordi det ikke er mange andre som driver med TBM i Norge, og ser man på dem som har to TBM-maskiner i Norge, så stopper listen på ett navn: Hardanger Maskin AS.

Etter at Follobanen fikk sitt gjennomslag tidligere i år (2019), er det ingen andre med to maskiner i drift i Norge. Bortsett fra Hardanger Maskin AS med 30 ansatte da.

TBM med pappa

TBM ligger litt i blodet til Tore Eiken. For når man setter sammen ordene TBM og Eiken, så kommer man fort inn på uttrykket «eplet som ikke faller langt fra stammen».

Faren til Tore, Trygve Eiken, jobbet nemlig som mekaniker på «Madam Felle», den første TBM-maskinen i Norge som ble brukt for å bore veitunnel. Maskinen ble brukt i to veiprosjekter, først ca. 7 km i Fløyfjellstunnelen i Bergen fra 1984 til 1986, og deretter til Eidsvågtunnelen for et løp nummer to i 1988 (950 meter).

- Madam Felle i Fløyfjellstunnelen var mitt første møte med TBM, sier Tore Eiken.

Avgjørende tips

Da han startet opp sitt eget entreprenørselskap i 2011, var imidlertid ikke TBM i planene. Han skulle drive som entreprenør og hadde mye erfaring innen betong.

Men Tore Eiken hadde også erfaring fra tunneldriving og kunne lage tilbud også innen dette fagområdet. Og i 2013, da Eikens Hardanger Maskin fikk sitt første tunneloppdrag i Tyssedal i Hordaland, fikk han et tips fra en god venn.

- Gunnar Gjæringen mente at jeg burde skaffe meg en TBM, sier Eiken.

Gjæringen er en sentral person både fra entreprenør- og byggherresiden i Norge innen tunneldriving, og han har lang erfaring også med TBM-maskiner. Blant annet fra, ja nettopp, «Madam Felle», der han var skiftleder og jobbet sammen med Trygve Eiken – Tore Eikens far. For tiden jobber Gjæringen som byggeleder for Statens vegvesen på Sotrasambandet utenfor Bergen.

Rett type

- Så bra at du skal skrive om Tore! Han er en initiativrik ung mann som har fått til mye, sier Gjæringen engasjert når vi ringer han.

- Hvorfor anbefalte du Tore å kjøpe seg en TBM?

- Fordi jeg mente det var rett tid for det. Det var mange småkraftanlegg på gang de kommende årene. Jeg sa til han at han er typen til dette. Det kommer til å bli tøft, men at dette får du til, sier Gjæringen.

Og det ser det ut til at Tore Eiken har. Omsetningen har de par siste årene snust på 30 millioner kroner, og resultatene er pene tross store kostnader med tunge innkjøp av TBM-maskiner.

Godt i gang

Den første TBM-maskinen fikk Hardanger Maskin levert for halvannet år siden. Denne maskinen borer profil på 189 cm. Maskinen er ca. 20 meter lang og veier 53 tonn. Den har allerede boret 650 meter ved Holen kraftverk i Sogn og Fjordane, og nå er den i drift på Skorgeelva Kraftverk i Møre og Romsdal. Da vi traff Eiken i slutten av oktober, gjensto det 1200-1300 meter på denne jobben.

Den andre TBM-maskinen borer en profil på 2,65 meter, og kom til kai i Drammen i slutten av oktober i år. «Mia» som maskinen heter etter Tores datter på 19 år, er ca. 30 meter lang og veier ca. 115 tonn. Den ble kjørt rett fra Drammen til Tokagjelet kraftverk i Steinsdalsvassdraget i Kvam herad, Hordaland. Der ble den montert, og ble satt i drift i begynnelsen av november. Maskinen skal bore 2050 meter krafttunnel med stigning på opptil 30 grader. Tunnelen skal være ferdig tidlig høsten 2020.

Ut med hjullaster

Begge maskinene er dobbelt-skjold-TBM-maskiner fra leverandøren Robbins. På den første TBM-maskinen, den som er i Skorge, har Hardanger Maskin imidlertid opplevd litt motbakke.

- Vi hadde et akslingsbrudd og et girkassehavari, og det ble konkludert med at det var en produksjonsfeil fra fabrikk. Vi måtte rygge maskinen ut, reparere den og sende den inn igjen. Dette medførte stopp i ca. halvannen måned, sier Tore Eiken.

I prinsippet kan man bore fra toppen og ned, men for Hardanger Maskin har det både vært praktisk og fungert best å begynne i bunn og bore oppover. Selskapet benytter nemlig små hjullastere for å kjøre ut massene fra boringen. Det er en klar fordel å få hjelp av tyngdekraften når man transporterer massene ut.

Det utborede fjellet følger et internt transportbånd inne i hele maskinens lengde. Der lastes steinen over i «tobber» som rommer rundt 4 m3 og har hjul i den ene enden. I den andre kobler hjullasteren seg på og drar beholderen ut av tunnelen.

10-12 meter

Produksjonsmål for maskinene er 10-12 meter om dagen om alt går bra, men både når det gjelder boringen og utlastingen kan det selvfølgelig oppstå utfordringer. Den minste maskinen borer 85 cm før ma-
skinen må flyttes etter, mens den nye borer 75 cm «av gangen».

- Kreves det mye tilleggsarbeid som injisering og sikring på tunnelene dere driver med TBM-maskinene?

- Med små tverrsnitt er det tradisjonelt lite sikring, men med behov for bolting, injisering og sprøytebetong kan det bli. Vi har også stålskjold for sikring. Vi har møtt på lite vann så langt, sier Tore Eiken.

Dobbelt skjold-maskiner er lukkede maskiner som gir gode forutsetninger for å utføre sikringsarbeid underveis, og maskinene er også sikrere enn åpne maskiner.

Godt med oppdrag

Tore Eiken nikker bekreftende på spørsmål om det er godt med jobber for maskinene, og de neste jobbene er allerede booket når de pågående er avsluttet. Etter hver jobb får maskinen en overhaling av hovedlager og andre kritiske og slitte komponenter før den «dyttes» inn i berget igjen. Med rett vedlikehold, mener Tore Eiken at slike maskiner kan leve i både 30 og 40 år.

- Vurderer du en tredje TBM-maskin?

- Hmmm, vi skal nedbetale litt på de vi har før vi bestemmer oss for det, sier den modige 43-åringen.

Forsiden nå