Det er nærmest fritt fram for kabotasje i Danmark.
Det er nærmest fritt fram for kabotasje i Danmark.

Kontrollmangel i Danmark

Politiets Tungvognscentre i Danmark bruker kun én uke i året på tungbilkontroller.

Likevel avsløres begredelige tilstander i godstransporten.

Det er et skrikende behov for langt flere kontroller av typen som nylig er avholdt i Øst-Danmark.

Multiproblem

I denne kontrollen ble en svensk hestetransport uten styr på hviletiden stoppet. I tillegg manglet sunnhetspapirer på syv travhester fra USA.

En rumensk lastbil med store kabotasje-problemer og en tysk lastebil med ulovlig betjening av fartsskriveren var andre eksempler på tunge kjøretøyer som ble stoppet av Politiets Tungvognscenter Øst i Greve nylig på den årlige multikontroll øst for Storebælt.

Fungerer ikke

- Kabotasjereglene fungerer ikke, sier adm. direktør Erik Østergaard i DTL til tidsskriftet Berlingske Business Transport.

- Tre kabotasje-turer i uken er blitt til ni i uken. Vi ser en bil fra for eksempel Romania som kjører rundt i Skandinavia, men med skiftende sjåfører og med rumenske jobb- og ansettelsesforhold, sier Østergaard.

 

Forsiden nå