Tanksemitraileren er et samarbeid mellom to norske leverandører, T.N. Vangs mek. Verksted når det gjelder understellet, og Skala Fabrikk AS når det gjelder tank med pumpeutstyr.  Trekkvogna er en MAN TGX 26.500 6x6H BLS.
Tanksemitraileren er et samarbeid mellom to norske leverandører, T.N. Vangs mek. Verksted når det gjelder understellet, og Skala Fabrikk AS når det gjelder tank med pumpeutstyr. Trekkvogna er en MAN TGX 26.500 6x6H BLS. (Foto: Egil Koen)

Melke-trekkvogn med drift på forhjulene

Nordlands-bedrift har investert i tanksemi for henting av melk på gårder.

Hans Ivar Slåttøy Transport AS på Sømna sør for Brønnøysund har nylig mottatt et nytt tankvogntog for innsamling av melk i kommunene Sømna, Vega, Vevelstad, Alstahaug og Brønnøy.

Normalt skjer innhenting av melk fra gardsbruk med single biler eller bil og tilhenger. Transportselskapet på Sømna har i samarbeid med Tine valgt en litt annen løsning, og store deler av denne løsningen er norskprodusert:

En MAN TGX 26.500 6x6H BLS trekkvogn opererer en treakslet tanksemitrailer hvor understellet er levert av T.N. Vangs mek. Verksted på Inderøy i Nord-Trøndelag, mens tankpåbygg med pumpeutstyr er levert av Skala Fabrikk AS på Heimdal like sør for Trondheim.

Håvard Morten Henningsen (til venstre) og Morten Høgeli er de to faste sjåførene på det nye melketankvogntoget til Hans Ivar Slåttøy Transport AS. Foto: Egil Koen

Trekkvogna

Trekkvogna er en treakslet bil med tandemdrift og i tillegg MAN Hydrodrive hydrostatisk forhjulsdrift.

Dette er, ifølge MAN Truck & Bus Norge AS, den første MAN i Norge levert med det aller største førerhuset, XXL, i kombinasjon med Hydrodrive.

Fordelen med Hydrodrive innkoblingsbar forhjulsdrift, er at den er vesentlig lettere enn konvensjonell mekanisk forhjulsdrift og at man beholder samme rammhøyde som på en rent bakhjulsdreven bil.

HydroDrive kan kobles inn under fart og fungerer i hastigheter opp til ca. 28 km/t. Den hydrostatiske forhjulsdriften skal øke fremkommeligheten under krevende kjøreforhold.

Trekkvogna har den største D26-motoren på 12,4 liter. Den yter 500 hk og har et største dreiemoment på 2500 Nm. I XXL-førerhuset er den innvendige ståhøyden på over to meter.

Kjøretøyet har MAN Tipmatic automatisert giring.

Trekkvogna er ferdig utrustet hos Rognskog Bil AS i Rindal på Nordmøre. Firmaet har bygget hydraulikkopplegg, kraftuttak, alt påbyggarbeid rundt svingskive, sideskjørt og en underliggende lysbjelke under støtfangeren.

Tanksemitraileren

Tanksemitraileren er et samarbeid mellom to norske leverandører.

Det treakslede understellet er levert av T.N. Vangs mek. Verksted, i dagligtale gjerne Vang’s. Den fremre akselen er løftbar, mens begge de bakre har tvangsstyring. Ved hjelp av en joystick kan sjåføren styre disse akslene fra førerplassen, en stor fordel når det lange settet skal sno seg rundt hushjørner og på andre trange plasser ute på gårdsbrukene hvor melken skal hentes.

For å kunne operere hele settet med optimal sikkerhet under slike forhold, er det utstyrt med tre ryggekameraer, et bak og ett på hver side av tanken. Dermed har sjåføren god oversikt både bakover og langs sidene på vogntoget.

Tanken er levert av Skala Fabrikk på Heimdal. Selskapet er en produsent av blant annet gårdstanker og transporttanker og er en del av Skala gruppen som i tillegg til Skala Fabrikk også består av Skala Maskon (aquakultur, matindustri og automasjon), Skala Robotech (robotisering), og Forberg International (utstyr til internasjonal matindustri).

Skala Fabrikk har sine røtter tilbake til 1900, da Eriksens Mek. Verksted ble etablert på Bakklandet i Trondheim og allerede den gangen hadde sterk tilknytning til meieriindustrien. Skala Fabrikk har så langt produsert ca. 45.000 gårdstanker og nærmer seg 1000 transporttanker.

Tanken er på 32.000 liter, mens påbyggets melkepumpe har en kapasitet på 650 liter i minuttet.

På Helgelands-kysten

Hans Ivar Slåttøy er daglig leder og eier av Hans Ivar Slåttøy Transport AS. Han forteller at det nye vogntoget er bygd opp med tanke på mest mulig rasjonell transport av melk på Helgelands-kysten.

På tre forskjellige ruter skal settet hente inn melk fra Sømna, Vega, Vevelstad, Alstahaug og Brønnøy og transportere den til Tine-anlegget på Sømna.

Transportselskapet har i dag 20 biler og vogntog som opererer i Tine-systemet, der tolv går i innsamling av melk fra gårdene. Bortsett fra det nye semitrailersettet, er innsamlingsbilene single biler eller bil og tilhenger, men selskapet har fire semitrailere som går i transport med WPC mellom Sømna, Verdal og Elnesvågen for Tine.

Hans Ivar Slåttøy Transport eier også Sømna Transport som frakter flere typer gods. Til sammen har de to selskapene rundt 35 lastebiler og vogntog.

Forsiden nå