Maxus er Norges ferskeste bilmerke, og RSA-sjef Frank Dunvold sier interessen er stor rundt den elektriske varebilen EV80.
Maxus er Norges ferskeste bilmerke, og RSA-sjef Frank Dunvold sier interessen er stor rundt den elektriske varebilen EV80. (Foto: Odd Erik Skavold Lystad)

Mer støtte til el-varebiler: Leveringsklare importører

Regjeringen vil øke og forenkle støtte til kjøp av el-varebiler. Importørene er klare for en mulig salgsboom i høst.

Regjeringen foreslår en ny støtteordning under Nullutslippsfondet for innkjøp av elektriske varebiler.

Det skal etableres en enkel og ubyråkratisk løsning, hvor bedriftene i prinsippet kan få innvilget støtten mens de er hos forhandleren.

Støtteordningene som gjelder i dag er mer kompliserte og det forventes at en forenkling og økte tilskudd vil øke interessen og etterspørselen etter nullutslipps-varebiler fremover.

Ordningen trer i kraft i august, skriver Bilbransje24.

Lite, men voksende marked

Hittil i år er det registrert 1.029 nye el-varebiler i Norge. Det er en økning på 75 % fra samme tid i fjor. El-varebilene utgjør 6 % av det totale varebilsalget hittil i år.

Nissan er den dominerende aktøren, med 644 biler og en markedsandel på 62 %. (se tabell)

- El-varebiler et prioritert område for Nissan, så vi imøteser regjeringens siste initiativ for å stimulere dette markedet, sier kommunikasjonssjef Knut Arne Marcussen hos Nissan-importøren til Bilbransje24.

Det er i dag rundt 3 måneders leveringstid på nye NV200.

- Vi vil være leveringsdyktige, også om etterspørselen skulle øke som følge av myndighetenes nye incentiver, sier Marcussen.

Renault er nest største merke i dette markedet og har så langt levert 146 el-varebiler.

- Vil slå positivt ut

Renault-sjef Nils Henrik Holmen.

Renault-sjef Nils-Henrik Holmen i RBI Norge tror en forenkling av støtteordningen vi slå ut positivt i markedet.

- Jeg mener det kan være en nøkkelfaktor, så vil det være opp til oss å kommunisere det videre til kundene, sier han.

- Vi har biler på lager for umiddelbar levering og det er flere biler på vei. Gitt at dette markedet ikke tar helt av, så vil vi være leveringsdyktige også i tiden fremover.

- Vi vil også kunne øke tilgangen ytterligere, dersom det skulle bli nødvendig, sier Renault-sjefen.

Peugeot «på timen»

Peugeot har levert 116 elektriske Partner, som utgjør snaut 7 % av merkets varebilsalg hittil i år. Det er solgt 45 elektriske Citroën Berlingo. For Partner har det vært en vesentlig nedgang fra i fjor.

- Vi har Partner på lager og kan levere så godt som «på timen», sier informasjonssjef Peugeot hos Bertel O. Steen, Stian Gihle. Det samme gjelder Berlingo.

Ifølge Gihle er lageret av el-varebiler på drøyt 50 Partner og rundt 60 Berlingo. I tillegg har importøren 162 elektriske Partner og 71 Berlingo personbiler som enkelt kan bygges om til varebiler.

- Dette er alle vi kan levere, og det er ikke flere i produksjon. Vi tror dette vil være tilstrekkelig til å dekke etterspørselen, sier Gihle.

Ubegrenset levering av Maxus

- Vi ser veldig positivt på denne ordningen, sier RSA-sjef Frank Dunvold.

Antall salgspunkter for den elektriske varebilen Maxus EV80 har bikket 20, og flere er på vei de neste ukene, ifølge RSA-sjefen.

Maxus er Norges ferskeste bilmerke. Foto: Odd Erik Skavold Lystad

- Vi merker at det er et økt fokus blant både forhandlere og kunder, og sånn sett er det god timing at dette kommer fra Enova nå.

- I dag er systemet til Enova ganske komplisert, men slik jeg forstår det nå blir det veldig forenklet.

- Hvordan er leveringssituasjonen til Maxus?
- Det som er så fint med kineserne er at de i utgangspunktet kan levere ubegrenset med biler, i tillegg til at vi til enhver tid har rundt 100 biler på lager, sier Dunvold.

- Det er mange forhandlere som har ytret ønske om å selge Maxus, sier Dunvold.

Med det peker han på forhandlere som i dag ikke representerer noen av RSA-merkene fra før, og bruker Star Autoco som eksempel.

Fra høsten av begynner også forhåndssalget av en mindre Maxus-modell, døpt EV30. Lanseringen skjer i løpet av første kvartal neste år.

Nye elektriske varebiler hittil i år:

    1.1.-16.6. 2019 1.1.-16.6. 2018 Endring 18-19
Pl. Merke/modell Ant MA% Ant MA% Ant %
1. Nissan NV200 644 62,6 102 17,4 542 531,4
2. Renault Kangoo 142 13,8 285 48,6 -143 -50,2
3. Peugeot Partner 116 11,3 153 26,1 -37 -24,2
4. Citroën Berlingo 45 4,4 38 6,5 7 18,4
5. VW Crafter 42 4,1     42  
6. Maxus EV80 29 2,8     29  
7. MAN TGE 9 0,9     9  
8. Goupil G4 2 0,2 1 0,2 1 100,0
  Goupil G5     7 1,2 -7 -100,0
  Totalt 1.029 100,0 586 100,0 443 75,6
Kilde: OFV

Forsiden nå